Avoimen yliopiston opiskelija, katso mihin opiskelijatyyppiin kuulut

Opiskeletko oppimisen ilosta vai keräilläksesi opintopisteitä? Tutustu neljään opiskelijaprofiiliin ja katso, sopiiko jokin kuvauksista sinuun.

Urasuuntautunut. Sinulla on tarkat koulutus- ja uratavoitteet ja suunnittelet tulevaisuuttasi. Olet työssäsi kunnianhimoinen, ja koulutus on sinulle investointi ja tapa hankkia parempi asema työmarkkinoilla. Tähän ryhmään kuuluvilla on usein vain pieni perhe tai ei lainkaan lapsia. Opinnot sujuvat sinulta rutiinilla ja ehkä melko pintapuolisesti. Miehet sijoittuvat tähän opiskelijatyyppiin muita tyyppejä useammin.

Tutkintotavoitteinen. Oletko opintopisteiden keräilijä, joka haluaa opiskelupaikan varsinaisesta yliopistosta? Moni viettää lukion jälkeen preppausvuoden avoimessa ja kerää suorituksia tulevaan tutkintoon. Sinulla on selkeä tähtäin, mille alalle haluat, ja olet valmis näkemään vaivaa opintojen eteen. Saatat myös olla yliopiston perustutkinto-opiskelija, joka suorittaa joitain kursseja avoimessa. Tiesitkö, että vielä parikymmentä vuotta sitten avoimessa yliopistossa oli 25 vuoden alaikäraja?

Muutoshakuinen. Tämä on heterogeeninen ryhmä, jolla on taustallaan esimerkiksi kriisejä tai tyytymättömyyttä omaan työhön. Osa etsii omaa paikkaansa yhteiskunnassa tai toteuttaa pitkäaikaista haavetta, joka on aiemmissa elämänvaiheissa jäänyt syrjään. Opiskelu voi olla terapiaa tai vastapainoa rasittavalle työlle.

Elämäntapaopiskelija. Innostutko opinnoissa niiden sisällöstä? Koetko opiskelun mukavana ja rentouttavana tapana viettää vapaa-aikaa? Elämäntapaopiskelija on usein yli 40-vuotias nainen. Monet ovat osallistuneet myös ammattikursseille tai käden taitoja kehittäville kursseille.

Yllä olevat opiskelijaprofiilit ovat peräisin Arto Jauhiaisen, Hanna Tuomiston ja Marika Alho-Malmelinin tutkimusartikkelista Aikuisopiskelun monet merkitykset muutosten yhteiskunnassa – Avoimen yliopiston opiskelija 2000-luvun alussa. Se on julkaistu Pekka Sallilan toimittamassa teoksessa Elämänlaajuinen oppiminen ja aikuiskasvatus (2003). Profiilit on tyypitelty yli sadan opiskelijan kirjoittamista lyhyistä koulutuselämäkerroista.

One thought on “Avoimen yliopiston opiskelija, katso mihin opiskelijatyyppiin kuulut