WebCT:n chatin ja whiteboardin käyttö Macilla

WebCT:n (4.1- version) chat ja whiteboard toimii Macilla kun asetat Safarin esiintymään Internet Explorerina:

1. Lisää tarvittaessa Safariin Debug-valikko avaamalla iTerm ja kirjoittamalla seuraava rivi (ja perään enter):
defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1

2. Avaa Safari ja valitse Debug-valikosta “User Agent” ja sieltä WINDOWS MSIE 6.0.

3. Muista vaihtaa “User Agent” takaisin oletukseksi “Automatically chosen” WebCT:n käytön jälkeen!

Testattu seuraavilla yhdistelmillä:

  • Mac OS 10.4.7 ja Safari 2.0.4 (Java versio 1.5.0_06)

Kirjoita ihmeessä kommentti jos ei toimi näillä ohjeilla tai saat toimimaan myös muulla tavalla!

Kiitokset Teemu Masalinille!

Posted in Sekalaista | 1 Comment

Mikä voisi olla "Birds of a feather" suomeksi?

Helsingissä järjestetään 9.-10.11. “Konfabulaari 2006” jota voisi yrittää luonnehtia “epäkonferenssimaiseksi konferenssiksi”. Puhtaasti epäkonferenssi se ei mielestäni ole, ohjelmaan on jo sijoitettu puhujia aiheineen. Mutta tarkoitus on kuitenkin haastaa osallistujat vetämään itse fabuja, jotka ovat jonkin tietyn teeman ympärille luotuja tilaisuuksia. Niiden tarkempi muoto ja sisältö on fabun vetäjän ja osallistujien itsensä päätettävissä. Ilmoittautumisen yhteydessä on väkeä pyydetty ilmoittamaan oman fabun aiheen ja toivotun keston. Kovin moni ei vielä ole tilaisuuteen tarttunut, vielä ehtii mainiosti!

Mieleeni vain juolahti, että olisi todella mukava jos esitelmien ja fabujen oheen tilaa jäisi vielä BOF-sessioille (“Birds of a feather”)? BOF:ssa on yleensä kyse siitä, että samanhenkiset ihmiset hakeutuvat enemmän tai vähemmän spontaanisti yhteen ja keskustelevat jonkin tietyn teeman ympäriltä. Konferenssin edustaja voi edesauttaa tätä varaamalla tiloja ja laittamalla jonnekin ilmoitustaulun. Joskus BOF:t pidetään lounaan tai päivällisen yhteydessä. Mutta kuten fabujen, on myös BOF:ienkin onnistuminen aina viime kädessä kiinni osallistujien omasta aktiivisuudesta.

Itse olen kokenut nämä BOF:t yleensä kaikista antoisimmiksi eri konferensseissa, kotimaasta tulee mieleen lähinnä tuo perjantaiaamun blogisessio viime kevään ITK:ssa. Toivottavasti tällaisia mahdollisuuksia tulee lisää jatkossakin. Nyt vain tarvittaisiin ehdotuksia hyvästä suomenkielisestä vastineesta?

Posted in Sekalaista | 6 Comments

Moodle- tapaamisen antia

No niin, ensimmäinen konferenssipäivä onnellisesti takana. Osallistuin kahteen workshopiin, WebCT ja Moodle -käyttäjien tapaamisiin. Tämän kirjoituksen aiheena on Moodle-tapaaminen jossa piipahdin päivän aluksi ja lopuksi.

Janne Orkola Mediamaisterista avasi päivän esittelemällä sekä Moodlen että yrityksensä kuulumisia, mukavasti näyttää menevän molemmilla. Vielä tänä vuonna ilmestyvässä Moodlen versiossa 1.6 on monia mielenkiintoisia uudistuksia, mm. blogit joihin kirjoitettujen viestien näkyvyyttä voi suhteellisen vapaasti säätää, esim vain kurssilaisille, kaikille kyseisen Moodle-asennuksen käyttäjille tai vaikkapa koko maailmalle.

Janne esitteli myös arvion siitä, että tällä hetkellä Moodle on käytössä jo 60% Suomen oppilaitoksista, joko ainoana ympäristönä tai jonkin toisen rinnalla. Luku on mielestäni korkea, etenkin kansainvälisesti vertailtuna. Esimerkiksi Iso-Britannian korkeakoulujen yhteistyöelimen, Ucisan, viime syksynä laatiman kyselyn perusteella vain 8% Iso-Britannian korkeakouluista on Moodle käytössä (http://www.ucisa.ac.uk/groups/tlig/). Muista maista minulla ei ole tietoja, mutta lukujen ero käynnisti pohdinnan siitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet Moodlen nopeaan leviämiseen Suomessa?

Koko kysymys voitaisiin tietysti (yrittää) kuitata sillä, että Moodle on yksinkertaisesti niin ylivertainen järjestelmä muihin vastaaviin verrattuna, “parempi on vallannut markkinoita huonommilta”. En kuitenkaan suostu näkemään asiaa näin yksiulotteisesti vaan haluaisin pohtia asiaa hieman laajemminkin. Tässä muutamia mahdollisia Moodlen suosioon vaikuttaneita (suomalaisia) tekijöitä:

  1. Ensinnäkin suomalaiset suosivat muutenkin verraten paljon avoimen lähdekoodin järjestelmiä ja ohjelmia, esim. Firefoxin suosio on kansainvälisesti verrattuna korkea. Mutta onkohan Moodle yhtä suosittu myös Saksassakin?
  2. Mediamaisteri on tehnyt hyvää työtä tarjoamalla Moodlen käyttäjille palveluita ja koulutusta sekä levittämällä tietoisuutta Moodlesta.
  3. Suomalaiset oppilaitokset ovat suhteellisen pieniä kooltaan, millä on vaikutuksia ainakin kolmeen asiaan. Ensinnäkin monet kaupalliset järjestelmät ovat hinnoitelleet itsensä pienten oppilaitosten ulottumattomiin. Toiseksi niiden työvoimaresurssit eivät riitä omien järjestelmien rakentamiseen (mikä taitaa edelleen olla melko suosittua Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa, esim. Sakai). Kolmanneksi Moodleen usein liitetyt epäilyt sen skaalautuvuudesta suurille käyttäjämäärille tuskin aiheuttavat huolia muutaman tuhannen opiskelijan oppilaitoksille (kenellä on dokumentoitua tietoa Moodlen suorituskyvystä?).

Ehkäpä tämä pohdinta herättää hieman keskustelua, vilpittömästi toivon kommenttejanne tähän liittyen! Lopuksi vielä sen verran, että palasin päivän lopuksi vielä Moodle-tapaamiseen. Pienryhmissä oli selvästi ahkeroitu ja keskustelu oli muutenkin vilkasta ja korkeatasoista. Tapaaminen oli varmasti antoisa myös muillekin osallistujille. Ja onnittelut vielä tuoreelle (media)Maisteri-Merjalle!

Posted in Sekalaista | 1 Comment

Bloggausta Aulangolla

Hauska idea, ITK 06- konferenssin yhteyteen avattiin oma blogiseurantasivunsa, jonne rekisteröidyin itsekin. Osallistun siis itsekin ko. konferenssiin 5.-7.4. ja tarkoitus on kirjoittaa omia kommentteja ja muistiinpanoja tähän blogiini. Koska valtaosa konferenssin esityksistä on suomeksi, ajattelin että on luontevaa kirjoittaa tähän liittyvät blogimerkinnätkin suomeksi.

Nähtäväksi jää, minkä verran sitä ehtii kaiken tohinan seassa blogiin kirjoittamaan. Toisaalta vaikka viivettä syntyisikin (“junassa on hauska kirjoittaa”) tarjoaa tällainen yhteinen blogiseuranta sekä kirjanmerkkien (del.icio.us) ja kuvien (Flickr) jakaminen hienon mahdollisuuden konferenssin ajallisten rajoitusten ylittämisen! Voimme lämmitellä aiheita jo etukäteen sekä ruotia esitysten jälkilöylyjä vielä tulevilla viikoillakin. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokeilu johon on hauska osallistua omalla pienellä panoksella.

Posted in Sekalaista | 3 Comments

Good news for Personal Learning Environments

It seems that the people who develop tools supporting student-driven learning activity are finally getting some wider publicity and support:

First, Guardian is giving very nice publicity to Elgg. Actually they wrote a pretty good and brief introduction to the whole concept of “Personal Learning Environments”. Especially I like the following line: “Elgg offers learners more autonomy but is not intended to replace the VLE. “We think of it as more of an enhancement,” says Tosh.”

At the same time, JISC announced new investment (

Posted in Sekalaista | Comments Off on Good news for Personal Learning Environments

(Late) reflections on Edinburgh

So, I spent couple of days in Edinburgh and participated the 5th Annual WebCT European User Conference. The visit was fruitful, I acquired important information and got some new ideas too. Not forgetting to mention the nice people I met and the town Edinburgh and its cosy pubs (I don’t think we really have a Finnish counterpart to an adjective “cosy”..)

Besides the merger with Blackboard, I consider the WebCT’s plans to develop their products with application packs and extensions as most interesting news I heard in Edinburgh. Basically these WebCT’s new tools are aimed to shift the focus from teacher-centered view to supporting different student driven activities. These include the forthcoming (targeted release: summer ’06) Portfolio tool as well as “Application Pack 1” which will include “Active learning tools” like:

  • Journals and blogs
  • Student contributions
  • Peer review
  • Rubrics
  • Learning objectives

In other words, WebCT starts to build an “integrated learning community”. The community can also publish their material to public web, which means that the nowadays quite restricted learning environment can be extended. Many details are not clear yet, and a lot of suspicion is in the air. Is it really something valuable and concrete happening or is this only “marketing mumble” aimed to calm down the critics towards WebCT? Something similar is happening with Blackboard too so the future product (would it be “BlackCT or WebBoard”? 😉 is probably going to have some student-centered tools also.

If you are suspicious about WebCT’s ability to develop their products themselves, you should take a look at couple of interesting integration possibilities, Elgg and PmWiki. There was a presentation of both in Edinburgh. If you are not familiar with Elgg or PmWiki I suggest you to visit their websites for further information.

About a week before the conference, I heard the news about the integration of WebCT and Elgg which was a suprise, I’d except the Moodle-Elgg integration happen earlier. But anyway, Sasan Salari’s presentation was one of the most interesting in the conference. As a co-founder and former employee of WebCT, Sasan pointed out very clearly the strengths and weaknesses of WebCT:

WebCT’s strengths:

  • Full campus integration
  • Robust course management
  • Rich assessment tools
  • Natural extension to classroom

WebCT’s weaknesses:

  • Course centric
  • Instructor driven, not student driven
  • Closed environment
  • No automated external content

The integration goal is to combine the formal learning (WebCT) with informal learning (Elgg). By the integration, the different approaches (formal/informal or teacher-centered /student-centered) are not seen as opposites anymore. We could have a set of tools that supports the learning in its various forms. I look forward to hear further news about this integration. Sasan promised to release soon the Powerlink needed in integration. And I hope the developers of Elgg could publish the first beta version (1.0?) soon ( not to mention the first stable release!)

Integration with PmWiki was another interesting integration introduced in Edinburgh. I consider the Wiki tool very handy for supporting the student collaboration within a WebCT course. The only restriction is that instructors have to add the Wiki tool to an existing WebCT course. So it’s teacher driven tool again! All wikis created by WebCT get their unique URL’s and instructors can manage the access rights by passwords (read,write,upload,attr) It is quite flexible, I see. For example, writing to Wiki could be restricted to the students of certain course but the reading could be open to everyone. The integration requires the PmWiki to be installed separately, but you are also able to use the installed PmWiki independently, without WebCT.

I hope the developers check out the wish presented in the conference – we’d really benefit from the ability to transfer the Wiki between courses or sections. That would open up quite many possibilities to enhance student-driven creation of learning material. The students could, for example, continue the work started in previous section.

Posted in Sekalaista | 1 Comment

Integrating Social Software Tools to LMS

I am very interested in the question about integrating social software tools (eg. Blogs and Wikis) to current LMS’s (eg. WebCT or Moodle). At the moment, the integration of those tools is quite limited. For example, teachers are able to add Wiki tool to a LMS course (eg. PmWiki with WebCT) which is hopefully useful as improving the student collaboration, one of the WebCT’s blind spots.

But I see the limitations a bit annoying. For example, students are not able to publish their work to Web themselves, if they want so. And I suppose the Wiki in Moodle works quite similarily? On the other hand, you can link public blogs or Wikis to LMS course but is that really enough?

Now someone could ask me what’s the point of integrating these tools that represent whole different idea (or generation) of Web Technology? Should we just forget the current LMS’s as an “old tech” and start using social software in it’s “pure form”, in totally public web? Should we forget the LMS’s and VLE’s and introduce the brand new PLE’s (P stands for Personal).
At least the vendors of commercial LMS’s disagree, “Blogis and Wikis are useful tools (only) when used within a LMS”, could someone say.

I think we should search the solution between these two extremes. There should exist somekind of continuum between “totally public” and “delimited to a single course in LMS”. A continuum that would serve the diverse users needs. And I refer the term “user” to faculty and students, not to educational technologists. The users need to decide themselves their products level of publicity. Whether the product is a blog entry linked to a course or an article written to a Wiki by a group of students. By level of publicity, I mean somekind of general categories friends/group/course/university/universum.

Technology should be flexible. Tools should be suitable for multiple purposes, without forcing us to invent a new name to it:
http://tama.edublogs.org/2006/02/02/webct-and-ahem-blogs/
A blog used within a LMS is still “a blog”, nevertheless it doesn’t have all the original features. “Your screwdriver is still a screwdriver, despite the fact I used it to open a bottle of beer.”

But to be honest, there is quite a lot of fruitful discussion going on after the news about Elgg and WebCT integration. And if I got it right, Sasan Salari will have
a presentation about that in Edinburgh next week.

Posted in Sekalaista | 3 Comments

Edinburgh in my mind

So, finally I’ve started blogging. My first intention to use this blog is to report from WebCT European User Conference in Edinburgh Scotland, 27th Feb to 1st March.

I am having there a presentation about the Finnish WebCT user network, together with Marko Mäkilä from the University of Turku and Sami Jokelainen from Lappeenranta University of Technology. But maybe more than this, I am waiting for new ideas. Hopefully not forgetting to unwind with nice people and enjoying local specialities too!

Posted in Sekalaista | Comments Off on Edinburgh in my mind