World Design Capital ja Helsinki Insight

Pikaisesta tilannekatsauspalaverista kulttuurijohtaja Pekka Timosen ja yhteyspäällikkö Mika Tuuliaisen kanssa kehkeytyi iltapäivällä erittäin mielenkiintoinen neljä tuntia kestänyt workshop, josta ei intoa puuttunut.
Samalla selvisi mitä WDC hanke todella tavoittelee ja mikä voisi olla yliopiston lähtökohta mukanaololle.

Kyse on yhteiskunnallista hankkeesta, jossa designin vipuvaikutuksella haetaan uusia ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Hyvin tulevaisuusorientoitunut. Design thinkingin lisäksi keskeistä sisällöt joille uusia ratkaisuja haetaan. Tässä todella vahva linkitys Helsinki Insight hankkeisiin. Kaisatalo on itsestään selvästi erinomainen hanke kytkettäväksi myös tähän junaan, mutta entäs muut? Mikään elämänalue ei WDC-hankkeelle ole vieras. Kestävä kehitys, kaupunkirakenteen kehittäminen, hyvinvointipalvelut jne tärkeitä sisältöaluetta. Nyt ei siis erityisesti etsitä uutta aalto maljakkoa…

Mari Vaattovaara on valittu designsäätiön hallituksen jäseneksi ja Thomas Wilhelmsson säätiön valtuuskunnan varapj:ksi. Mika Tuuliainen on vetovastuussa hallinnossa wdc-asioista. Minä kuulostelen miten asia linkittyy Helsinki Insight -hankkeisiin.

Yliopiston sisällä asia polkaistaan vaudilla käyntiin syksyn aikana. Mari, Mika ja allekirjoittanut tapaavat vielä ennen lomia ja pureskellaan teemaa, joryssa asia esillä elokuussa. Laittakaa mietintään, miten design ajattelu
voisi edistää Helsinki Insightin puitteissa uusien ratkaisuiden löytämistä.

This entry was posted in Helsinki Insight by Pia Dolivo. Bookmark the permalink.

About Pia Dolivo

Pia Dolivo toimii Helsingin yliopiston varainhankintakampanjan päällikkönä sekä alumni- ja lahjoittajasuhteet yksikön esimiehenä. Dolivo on opiskellut Helsingin yliopistossa yleistä valtio-oppia, kansantaloutta, sosiaalipolitiikkaa ja viestintää. Valtiotieteen maisteriksi Dolivo valmistui vuonna 1999 ja on siitä lähtien työskennellyt yliopiston rajapinnoilla.