Tänään teitte välikertauksen: huomenna kokeen palautus sekä 1. osan viimeinen kielioppiasia, infinitiivi.
T. Ulla
Tänään teitte välikertauksen: huomenna kokeen palautus sekä 1. osan viimeinen kielioppiasia, infinitiivi.
T. Ulla
Tänään teimme harjoituksena välikertaussimuloinnin, eli olin laatinut harjoitusvälikertauksen, joka tehtiin ja tarkastettiin tunnilla: lisään sen materiaaleihin. Tuo koe noudattaa samaa logiikkaa kuin huominen välikertaus. Lisäksi keräsin kurssipalautteen: jos et ollut tunnilla mutta olet käynyt luennoilla, toivoisin saavani palautteen eli sen voi joko tuoda minulle huomenna/keskiviikkona tai lähettää s-postina.
Onnea huomiseen välikertaukseen; kokeen palautus keskiviikkona.
T. Ulla
Heips
Yksi teistä tarkkasilmäisissä oli löytänyt painovirheen 2.6. eli luennon 8 pdf:ssä, sivun 9 relatiivipronominitaulukossa. *Virheellisesti* feminiinin yks. genetiivinä oli fem. yks. nom. eli ἥ oli taulukossa kaksi kertaa.
Relatiivipronomini joka, mikä on feminiinissä tietysti ἥ (nom.), ἥς (gen.), ᾕ (dat.), ἥν (akk.) eli se seuraa samaa logiikkaa kuin esim. fem. artikkeli. Olen nyt korjannut virheen myös pdf:ään.
Kiitos huomiosta!
t. Ulla
Viimeisenä uutena asiana tenttiin opimme tänään supistumaverbit. Niitä ei tarvitse opetella systemaattisesti ulkoa, mutta supistumasäännöt ja tavallisimpien supistumaverbien käyttäytyminen on hyvä tuntea. Kotitehtävänä sivulta 132 lauseet 1-8. Paljon onnea tenttiin ja hyvää kesää kaikille!
t. Nina
Ullan terveiset:
Kerratkaa ahkerasti mutta rauhallisin mielin viikonloppuna. Maanantaiksi tein meille harjoituskertauksen, teemme sen yhdessä niin saatte tuntumaa. Vaikutelmani on (ja opettajana olen tässäkin asiassa teitä viisaampi!), että olette ihan hyvin kärryillä. Syytä paniikkiin ei ole kun vain treenaatte nyt viikonlopun. Ohjeeni ovat siis :
Hyvää viikonloppua ja muistakaa myös rentoutua!
T. Ulla
Jatkoimme konjunktiivien ja eri sivulausetyyppien kanssa. Tunnilla tehtiin ryhmätöinä laatimaani harjoitusmonistetta (ks. materiaalit!): ennätimme käydä 4 ensimmäistä lausetta, loput 4 huomisen luennolla t. maanantaina. Monisteeseen oli livahtanut mm. sigma-aoristeja ja infinitiivejä, mutta huomasitte, että tekstistä selviää kyllä vaikka siellä olisi jotain yllättävääkin.
Kotitehtävä: Piispa Filippos ja valeprofeetat, lauseet 6-11.
P.S. Nina pitää huomisen oppitunnin. Alfasta oomegaan -kirjaa on tuolloin saatavilla 20 e hintaan siitä kiinnostuneille.
Tänään puhuttiin välikertauksestesta ja siihen valmistautumisesta:
Huomisen kotitehtävä: konjunktiivin muodostaminen, käyttö päälauseessa, sekä kirjan harj. s. 124, lauseet 1-5 (saa tehdä loppuun jos haluaa). Teimme lauseita yhdessä tunnilla, lause 1 on jo käyty yhdessä läpi.
Huomiseen!
Tänään kerrattiin imperfektiä, puhuttiin määrittelystä: kesäkurssilla mediumin ja passiivin preesensissä ja imperfektissä määrittelyksi kelpaa kirjan linjauksen lisäksi: med.-pass. ind. prees. yks. 1. jne + (sen jälkeen kun on selvittänyt sanan merkityksen & kontekstin) merkitään onko kyseessä med. vai pass. sekä, kun on kyseessä deponenttiverbi, tämä annetaan perusmuodon yhteydessä (joka myös asian paljastaa).
Uusi asia: aoristin aspekti ja 2. eli vahva aoristi, pdf:t liitteenä, asia kirjan s.106-112. Sivulla 112 oleva lista on tärkeä, sitä kannattaa opiskella niin hyvin kuin voi. Kerron huomenna top 10-verbit.
Kotitehtävä: Patmoksen näkijä s. 113.
Huomiseen!
Ulla
Kerrattiin passiivi, mediumi ja deponenttiverbit, sekä tarkastettiin kotitehtävät sivulta 96. Uutena asiana opittiin imperfekti.
Kotitehtäväksi tuli käännökset ja määrittelyt sivulta 104.
Harjoitelkaa kotona harjoitusmonisteen avulla augmentin muodostusta ja opetelkaa imperfektin taivutuspääteet. Maanantaina opitte 2. aoristin, joka käyttää samoja persoonapäätteitä.
Tämän päivän uutena asian mediumi, passiivi ja deponenttiverbit (materiaaleissa taas powerpointit). Läksy: kirja s. 88-95, tehtävä “Ateria Matteuksen talossa” s 96 + sanastoa.
Kertasimme pronomineja ja opettelimme uutena asiana 1. deklinaation maskuliinit ja 2. deklinaation feminiinit sekä adjektiivin käytön näiden kanssa. Teimme ja tarkistimme tunnilla kirjan taivutustehtävän sivulta 85. Kotitehtävänä käännöslauseet s. 85-86 sekä sanaston opettelu. Materiaaleissa päivän powerpointit pdf:nä.
T. Nina
Tänään käytettiin aikaa läksyn kertaamiseen mutta ehdittiin käydä nopeasti läpi yleisimpiä pronomineja. Nina Nikki pitää tiistain 3.6. tunnin ja mahdollisesti pronominikertauksen. Kotitehtävänä β.5 pronominit s. 75-79 sekä kotitehtävä “Hyvä paimen” s. 80. Luennon tiivistelmä ohessa, sieltä saat täydennettäviä taulukoita ym.
T. Ulla
Kerrattiin artikkelien sekä 1. deklinaation taivutus –> ne on ehdottomasti opiskeltava ulkoa, sillä mask., fem. ja neutrin artikkelien osaaminen antaa teille sanojen taivutuspäätteitä jotka tulevat vastaan niin substantiivien, adjektiivien, pronominien sekä verbien partisiippimuotojen kanssa. Näitä ilman *ei* pärjää! Uutena asiana adjektiivit ja läksynä Nikolaos saarnaa kansalle s. 73.
Suosittelen käyttämään tämän useamman päivän luentotauon opiskeltujen asioiden kertaamiseen sekä sanaston opiskeluun. Valitettavasti kurssiaikataulu ei salli perusteellista kertaamista luentojen yhteydessä – tosin kertaamme sanastoa ensi viikon luennoillakin.
Oikein hyvää helatorstaita ja maanantaihin,
T. Ulla
Tänään aloitettiin sanaston kertaaminen, käytiin läpi kotitehtävä s. 61 “Herra lähettää opetuslapset” sekä uutena asiana β.3. Ensimmäisen deklinaation feminiinit, s. 63-66. Luentokalvot löytyvät materiaaleissa, samoin Ninan laatima nominien taivutusmoniste johon täydennettiin kolmen eri tyypin 1. deklinaatiosanat ἡ ψυχή, ἡ ἀσθένεια, ἡ γλὼσσα.
Kotitehtävä: opiskelkaa 1. deklinaation taivutus, muistakaa aina muistiinpanojen lisäksi lukea myös kirjan kyseiset sivut. On tärkeää opetella artikkelit ja taivutuspäätteet ulkoa!
Suomennosharjoituksena “Hurskas Hanna ja galilealainen saarnaaja”, s. 67.
Materiaaleissa on myös lisäharjoituksia 1. deklinaation feminiineistä, katsotaan näitä yhdessä ensi viikolla.
Huomiseen.
Ulla
Materiaaleihin on nyt päivitetty Ninan tämänpäiväisen luennon kalvot sekä verbintaivutustaulukko. Jatkamme maanantaina feminiinisukuisten 1. deklinaation sanojen taivutuksella. Kotitehtävänä s. 61 suomennettavat lauseet.
Opiskelkaa voimienne mukaan myös keskeistä eli tummalla painettua sanastoa: s. 41-42, 51, 61-62.
Hyvää viikonloppua,
T. Nina & Ulla
Kertasimme verbien taivutusta aktiivin indikatiivin preesensissä ja opimme uutena asiana 2. deklinaation maskuliinien ja neutrien taivutuksen (kirjan kappale b. 1). Kotitehtävä s. 50.
T. Nina.
Kiitoksia “Innokkaalle opiskelijalle” tarkentavasta kysymyksestä: sanoin että nyt voi alkaa kokoamaan sanastoa, mutta mitä se on käytännössä?
1) Kirjassa on α.3 alkaen joka luvun lopussa siinä esiintyviä sanoja, ks. s. 41 ja 42. Näistä keskeiset sanat on aina lihavoitu, ja nämä lihavoidut kannattaa opetella ulkoa mahd. hyvin.
2) Sanoja voi opetella esim. ottamalla pieniä pahvikortteja tai paperilappuja (puolikkaan postikortin koko riittää hyvin), joihin kirjoittaa toiselle puolelle ko. sanan kreikaksi, toiselle suomeksi. Sitten vain kuulustelee itseään. Tämän systeemin etu: tehokkuus. kun kirjoittaa sanan, se jää näkemistä paremmin mieleen + lappujen järjestystä voi vaihdella. Haitta: hidasta? Valmiita pahvikortteja saa kirjakaupoista, tuon maanantaina näytille.
3) Sanoja voi kirjoittaa vihkoon luvuittain, esim. niin, että jakaa sivun keskeltä kahtia. Kirjoittaa sitten sanan kreikaksi vasemmalle, suomeksi oikealle. Näinkin voi kuulustella itseään, tosin sanojen järjestys pysyy sitten aina samana.
4) Kamusta (ks. linkit) –> Ladattavat materiaalit löytyy pdf-muodossa oppikirjan keskeinen sanasto. Tämän voi printatata itselleen ja alleviivata tärkeät sanat sitä mukaa kun niitä tulee, ja kuulustella itseltään sanoja peittämällä oikea puoli. Etu: nopeus. Haitta: Et saa kirjoitusharjoitusta etkä lihasmuistin tuomaa hyötyä.
Palataan näihin maanantaina, ja kysykää Ninaltakin tänään – jokaisella on oma tyylinsä miten sanoja opettelee. Antoisaa opiskelua!
Tänään: verbitaivutuksen pääasiat (pääluokat, tapaluokat, aikamuodotjne.) sekä ω- ja μι-verbien aktiivin indikatiivin preesens-taivutus. Poissaollokäytännöt on nyt selvitetty, ks. luentomuistiinpanot, jotka löytyvät Materiaalit-osasta. Läksy: kirjan harjoitukset s. 40-42 + alkakaa koota sanastoa esim. vihkoon tai korteille.
Tämän viikon jäljellä olevat tunnit pitää Nina Nikki.
T. Ulla
Kotitehtävän lisäksi kävimme läpi kirjan jaksoa α.2, kreikan lukumerkit. Kysyitte myös tehtävän 3 (s.22) sanojen esiintymistä UT:ssa: kaikki löytyvät, ja κάμηλος kuten joku tiesikin, löytyy a) Markus 10:25 (& rinnakkaiskohdat Matt. 19:24 & Luuk. 18:25); b) Mark. 1:6 (+rinnakkaiskohta Matt. 3:49) sekä c) Matt. 23:24.
Kotitehtävä:
Kirjan harjoitukset, s. 30-31 A&B
Lukuharjoituksena Johanneksen evankeliumin alku (moniste, ks. materiaalit)
Huomiseen,
T. Ulla
Kreikan kesäkurssi käynnistyi tänään: ensimmäisellä tunnilla kävimme läpi kurssin perusasioita, oman opiskelun syitä, tavoitteita ja kysymyksiä sekä siirryimme aakkosten pariin. Materiaalit-osiosta löydät tämän kerran powerpointit (pdf-muodossa), kurssiaikataulun sekä aakkosmonisteen (laatinut Christian Seppänen).
Teitte hyvää työtä, tästä on hyvä jatkaa!
Ulla