Laboroinnit
- Laboroinneilla tarkoitetaan perinteisesti elävän tai eloperäisen materiaalin käyttöä opetuksessa koululuokassa tai -laboratoriossa (Poijärvi 1989)
- Laborointi voidaan järjestää myös oppilaiskeskeiseksi, jolloin se toteuttaa enemmän tutkivan oppmisen opetusmenetelmiä
- Selkärankaisten rakenteen tutkiminen:
– Kalan avaaminen; elimistöt ja niiden toiminta; kalan lisääntyminen
– Sydämen tutkiminen; verenkiertoelimistö
– Silmän tutkiminen; aistiminen
- Kasvien rakenteen tutkiminen:
– siemenet, jyvät, hedelmät
Muita laborointityyppejä:
- Virtuaalinen laborointi: * http://learn.genetics.utah.edu/
- Paperilaboroinnit – korvaa elävän materiaalin käytön:
– Perinnöllisyystieteen risteytykset
– Kuvien ja kaavioiden analysointi, esim. kuvallisesti ilmaistun koetuloksen tai mittauksen analysointi
– Elektroforeesin tulosten tarkastelu
– Ylioppilaskokeen tehtävät usein ’paperilaborointeja’
Laborointi, oppilaskeskeinen työskentely
- Johdattele oppilaat aiheeseen, puuttumatta kuitenkaan yksityiskohtiin.
- Laborointi onnistuu parhaiten yksilö tai parityönä.
- Anna oppilaiden tutustua aihetta käsittelevään kirjallisuuteen (oppikirja, moniste, internet, jne.)
- Anna oppilaiden suunnitella tutkimuskysymykset omien aikaisempien tietojensa ja kirjallisuuden pohjalta.
- Tarkista oppilaiden tutkimuskysymykset ja tarvittaessa muokatkaa niitä yhdessä käytössä olevaa aikaa ja välineitä vastaavaksi.
- Anna oppilaiden suunnitella tutkimuskysymystä vastaava koejärjestely, joka on mahdollista toteuttaa käytössä olevaa aikaa ja välineitä silmässä pitäen.
- Hyväksy suunnitelmat.
- Oppilaat työskentelevät suunnitelman mukaisesti, opettaja tarkkailee sekä ohjaa tarpeen mukaan.
- Oppilaat työstävät havaintonsa ja muut tuloksensa taulukoiksi, kuviksi ja kaavioiksi ja selittävät ne lyhyesti kirjallisesti sekä myöhemmin koko luokalle suullisesti.
- Kaikki esityksiä kommentoidaan lyhyesti.
- Tarkistaa käsitteiden ja ilmiöiden ymmärtäminen kysymällä pääkohdat lyhyesti läpi.
- Kokoa ongelmakohdat myöhempään läpikäyntiin.
- Anna oppilaiden suorittaa itsearviointi työskentelystä ja arvioi myös heidän työskentelyä.
Kirjallisuutta:
Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1 .Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.
Poijärvi, V. (1989). Biologian kenttätyöt ja laboroinnit. Helsinki: Finn Lectura.