Laborointi

Laboroinnit

  • Laboroinneilla tarkoitetaan perinteisesti elävän tai eloperäisen materiaalin käyttöä opetuksessa koululuokassa tai -laboratoriossa (Poijärvi 1989)
  • Laborointi voidaan järjestää myös oppilaiskeskeiseksi, jolloin se toteuttaa enemmän tutkivan oppmisen opetusmenetelmiä
  • Selkärankaisten rakenteen tutkiminen:
    – Kalan avaaminen; elimistöt ja niiden toiminta; kalan lisääntyminen
    – Sydämen tutkiminen; verenkiertoelimistö
    – Silmän tutkiminen; aistiminen
  • Kasvien rakenteen tutkiminen:
    – siemenet, jyvät, hedelmät

Muita laborointityyppejä:

  • Virtuaalinen laborointi: * http://learn.genetics.utah.edu/
  • Paperilaboroinnit – korvaa elävän materiaalin käytön:
    – Perinnöllisyystieteen risteytykset
    Kuvien ja kaavioiden analysointi, esim. kuvallisesti ilmaistun koetuloksen tai mittauksen analysointi
    – Elektroforeesin tulosten tarkastelu
    – Ylioppilaskokeen tehtävät usein ’paperilaborointeja’

 

Laborointi, oppilaskeskeinen työskentely

  • Johdattele oppilaat aiheeseen, puuttumatta kuitenkaan yksityiskohtiin.
  • Laborointi onnistuu parhaiten yksilö tai parityönä.
  • Anna oppilaiden tutustua aihetta käsittelevään kirjallisuuteen (oppikirja, moniste, internet, jne.)
  • Anna oppilaiden suunnitella tutkimuskysymykset omien aikaisempien tietojensa ja kirjallisuuden pohjalta.
  • Tarkista oppilaiden tutkimuskysymykset ja tarvittaessa muokatkaa niitä yhdessä käytössä olevaa aikaa ja välineitä vastaavaksi.
  • Anna oppilaiden suunnitella tutkimuskysymystä vastaava koejärjestely, joka on mahdollista toteuttaa käytössä olevaa aikaa ja välineitä silmässä pitäen.
  • Hyväksy suunnitelmat.
  • Oppilaat työskentelevät suunnitelman mukaisesti, opettaja tarkkailee sekä ohjaa tarpeen mukaan.
  • Oppilaat työstävät havaintonsa ja muut tuloksensa taulukoiksi, kuviksi ja kaavioiksi ja selittävät ne lyhyesti kirjallisesti sekä myöhemmin koko luokalle suullisesti.
  • Kaikki esityksiä kommentoidaan lyhyesti.
  • Tarkistaa käsitteiden ja ilmiöiden ymmärtäminen kysymällä pääkohdat lyhyesti läpi.
  • Kokoa ongelmakohdat myöhempään läpikäyntiin.
  • Anna oppilaiden suorittaa itsearviointi työskentelystä ja arvioi myös heidän työskentelyä.

 

Kirjallisuutta:

Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1 .Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.

Poijärvi, V. (1989). Biologian kenttätyöt ja laboroinnit. Helsinki: Finn Lectura.