Pelien suunnittelu

Pelien suunnittelu on haastava menetelmä opetusmenetelmä. Se on kuitenkin myös tutkitusti hyvin tehokas tapa oppia: pelin suunnittelu asettaa oppilaan opettajan rooliin, jossa oppilaan on ymmärrettävä erilaisia ilmiöitä ja pystyttävä asettamaan ne järkevään kontekstiin. Lisäksi opettaja voi hyötyä opiskelijoiden suunnittelemista peleistä käyttämällä niitä myöhemmin omassa opetuksessaan.

On kyse sitten perinteisemmästä pelistä, kuten lautapelistä, tai tietokonepeleistä, kannattaa aloittaa yksinkertaisesta ja työstää ideaa tarpeen vaatiessa monimutkaiseksi. Jotta peli olisi toimiva, se pitää testata, ja monimutkaisempi peli vaatii aina merkittävästi pidemmän testaamisajan.

Pelin suunnittelun alkaessa keskeisiä kysymyksiä on:

  • Miksi tätä peliä tehdään?
  • Mikä pelin tavoitteena on?
  • Haluatko pelaajien oppivan jotain tai kiinnostuvan jostain aihepiiristä?

Ensimmäinen tarpeellinen työvaihe on pelin käsikirjoituksen suunnittelu. Tarkka ja hyvin suunniteltu käsikirjoitus helpottaa työtä myöhemmissä vaiheissa, kun turhaan työhön ei kulu aikaa. Tässä auttavat esimerkiksi vuokaaviot ja piirrokset.

Itse pelin tekemisessä on muutamia hyviä nyrkkisääntöjä:

  • Säännöt ovat mahdollisen yksinkertaiset
  • Tekstiä kannattaa olla mahdollisimman vähän
  • Pelaajan tavoitteen on oltava pelin tarinan mukainen
  • Toisto on hyväksi, takaisinpäin palaaminen ei.
  • Pelialueen pitää olla turvallinen, jotta peliin uppoutuminen on myös turvallista.

Peliä varten kannattaa myös tarkkaan pitää mielessä tekijänoikeudelliset kysymykset. Jos pelissä käytetään esimerkiksi valokuvia, on hyvä käyttää omia valokuvia tai CC-lisenssin alaisia kuvia (esim. Wikimedia Commons).

Ennen testaamista kannattaa tarkastaa että kaikki tarpeellinen pelin pelaamista on valmiina ja kirjoitusvirheet on korjattu. Testaamisen jälkeen keskeisiä kysymyksiä on: Olivatko pelaajat innostuneita? Oliko peli sopivan vaikea/pitkä/antoisa? Oliko pelissä selkeitä virheitä tai ongelmia? Onko pelin loppu selkeä? Tietävätkö pelaajat mitä he tavoittelevat? Oppivatko pelaajat jotain uutta?