Mobiilit välineet maastossa

Mobiileja laitteita, kuten kännyköitä ja tabletteja, voidaan käyttää monin tavoin hyödyksi maasto-opetuksessa. Laitteet voivat toimia dokumentoinnin ja jakamisen välineinä, niillä voidaan suorittaa tehtäviä, niiden avulla voidaan hakea lisätietoa tai niillä voidaan pelata maastossa. Luontevaa on tietenkin käyttää useampia näistä ominaisuuksista samanaikaisesti.

Mobiililaitteiden käyttämisen suuri etu on siinä, että oppilaat käyttävät samoja tai ainakin samankaltaisia laitteita myös vapaa-ajallaan. Mobiililaitteisiin voi näin olla läheisempi suhde kuin perinteisiin maasto-opetuksen apuvälineisiin. Sosiaalinen jakaminen on myös oppilaille usein tuttua vapaa-ajalta. On silti rohkeaa olettaa, että oppilaat olisivat erityisen hyviä käyttämään tabletteja tai kännyköitä. Se että laitetta käytetään paljon, ei välttämättä näe yleisissä tietoteknisissä valmiuksissa.

Kännyköitä voidaan käyttää luontoretkillä tai maastossa esimerkiksi valokuvien ottamiseen. Nämä valokuvat voidaan sitten jakaa esimerkiksi Google Mapsin avulla tai jakaa luokan yhteisellä oppimisalustalla. Monet mobiilit luonto-oppaat mahdollistavat lajintuntemuksen opettelun luonnossa. Lisäksi luontopolulle tai koulun läheiselle joutomaalle saadaan uutta jännitystä vaikka suunnittelemalla sinne tehtävärata tai jopa vähän monimutkaisempi peli.

Keskeisiä rajoitteita on yleensä laitteiden määrän lisäksi esimerkiksi nettiyhteyden rajoitteet tai GPS:n rajoitteet. Monet sovellukset vaativat WLAN tai 3G-yhteyden toimiakseen ja tämä saattaa olla selkeä rajoite. Laitteilla on myös hyvä olla GPS-ominaisuus, jotta niistä on hyötyä maastossa. GPS:kään ei kuitenkaan välttämättä toimi kaikkialla kovin suurella tarkkuudella.

Hyvä kokonaisesitys mobiililaitteistoista käyttöohjeineen ja kokemuksineen on helsinkiläisten koulujen ja muiden toimijoiden Mobiilisti maailmaan -hanke.