Harvard päätti OA-tallennusmandaatista

Yksi Harvardin yliopiston tiedekunnista (Faculty of Arts and Sciences) on eilen pidetyssä äänestyksessä päättänyt edellyttää henkilökunnaltaan tutkimusjulkaisujen tallentamista avoimeen julkaisuarkistoon.

Erityisen merkittävää nyt hyväksytyssä ehdotuksessa on se, että tallennuksesta on tarkoitus tehdä normi. Vaikka yksittäinen tutkija voi edelleen hakea kirjallisesti vapautusta julkaisunsa tallennusvelvollisuudesta, oletuksena on se, että yliopisto saa oikeudet kaikkien henkilökunnan tuottamien tutkimusjulkaisujen tallentamiseen omaan arkistoonsa. Muilta osin tekijänoikeudet jäävät tekijälle, ja tämä voi entiseen tapaan julkaista artikkelinsa myös tieteellisissä lehdissä.

Tallentamisen kynnystä on Harvardin suunnitelmissa tarkoitus alentaa siten, että yliopiston kirjastoon perustetaan uusi tallennusprosessista vastaava yksikkö (“Office for Scholarly Communication”). Näin uusista velvoitteista aiheutuva työ ei siis kaadu ainakaan kokonaan tutkijan omaan niskaan.

Harvardin kaltaisen arvovaltaisen yliopiston tekemä päätös on merkittävä askel kohti artikkelien rinnakkaisjulkaisemisen yleistymistä (ks. myös aiempi merkintä “Rinnakkaisjulkaisemisen vaikea alkutaival“). Hankkeen puuhamiehiin on kuulunut mm. Harvardin yliopiston kirjaston johtaja, kirjahistorioitsijanakin tunnettu Robert Darnton.

Lähteitä ja keskustelua:

Lila Guterman: Harvard Faculty Adopts Open-Access Requirement (Chronicle of Higher Education, News Blog, February 12, 2008)
Patricia Cohen: At Harvard, a Proposal to Publish Free on Web (New York Times, February 12, 2008)
Robert Darnton: The Case for Open Access (Harvard Crimson, February 12, 2008)
Stan Katz: Harvard on the Web (Chronicle of Higher Education, The Chronicle Review, February 12, 2008)
Peter Suber: Text of the Harvard Policy (Open Access News, February 12, 2008)
Peter Suber: More on the imminent OA Mandate at Harvard (Open Access News, February 12, 2008)