Ex Libris vaihtoi omistajaa

Kirjastoalan keskeisiin ohjelmistoyrityksiin kuuluvan Ex Libriksen omistaja on vaihtunut jälleen. Yhtiön aiempi omistaja Francisco Partners -sijoitusyhtiö näet myi sen viime viikolla toiselle Leeds Equity Partners -nimiselle sijoitusyhtiölle.  Ex Libris on suomalaisten tieteellisten kirjastojen merkittävin järjestelmätoimittaja, sillä mm. yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastojen käyttämät kirjastojärjestelmä Voyager ja portaaliohjelmisto MetaLib ovat molemmat Ex Libriksen tuotteita.

Kauppahinta oli tällä kertaa 170 miljoonaa dollaria, yli sata miljoonaa enemmän kuin kaksi vuotta sitten, jolloin Francisco Partners osti yhtiön sen aiemmilta israelilaisilta omistajilta. Hinnan nousua selittävät osin puolentoista vuoden takaiset yritysjärjestelyt, joissa Ex Libris haukkasi markkinoilta omistukseensa toisen, niinikään suomalaisille hyvin tutun järjestelmätoimittajan eli Endeavorin.

Ex Libriksen oman lehdistötiedotteen mukaan yhtiön rakenne ja toiminta säilyvät ennallaan, ja uusi omistaja tarjoaa niiden kehittämiselle entistä paremmat resurssit. Nähtäväksi kuitenkin jää millä strategialla uusi omistaja lähtee kehittämään firman toimintaa, ja onko sillä mahdollisesti jossain vaiheessa vaikutusta  myös suomalaiskirjastojen kannalta keskeisten ohjelmistotuotteiden  tulevaisuudennäkymiin.

Lähteitä:

Ks. myös aiempi merkintä Kovaa peliä kirjastomaailmassa.