Online case: Library of Congress

“They are helping us cataloguing these photographs”
14-yr. old striker, Fola La Follette, and Rose Livingston (LOC)

Laura Campbell Kongressin kirjastosta (LOC) piti esitelmän Cultural Heritage Online –konffassa LOC:n kokemuksista erinäisistä ns. sosiaalisen median (tai, hui, jotkut sanoisivat jopa web 2.0) nettipalveluista.

Kirjastolaiset eivät perinteisesti ole kauhean hyviä missään (uusmedian) tuotantokulttuurissa, että pitäisi tehdä ja suunnitella ja julkaista uusia tuotteita tietyssä ajassa ja tietyllä budjetilla. LOC:lla kin on ollut paljon rahaa digitointiin ja pitkäaikaissäilytykseen jo 90-luvun alusta alkaen mutta aika vähän osaamista tehdä sillä fyrkalla mitään. Tuotantokulttuuria  on sielläkin opeteltu pitkään ja hartaasti.

Netti on tuonut muassa myös uusia asiakkaita. Jos peruskävijä kongressin kirjastossa on yli 50-vuotias tutkija, niin netti on tuonut muassaan aivan uuden yleisön jota on palveltava uusin keinoin. Jos painopiste 90-luvulla oli aineistojen saavutettavuuden lisääminen saattamalla ne ylipäänsä jotenkin Internetiin, niin nyt jo hahmotellaan vuorovaikutteista kanssakäymistä uusien käyttäjäkuntien kanssa.

Kongressin kirjaston periaate on että kaikki digitaalinen aineisto on saatavissa heidän omilta sivuiltaan, jotta turvataan saavutettava, riippumaton ja mainosvapaa käyttö, mutta samaa aineistoa on viety runsaasti myös verkosta löytyviin muihin suosittuihin palveluihin, mm. Flickriin, Twitteriin, iTunesiin, Facebookkiin ja Youtubeen.

Flickr-pilotista Cambpellillä oli vain hyvää kerrottavaa. 3100 kuvan kokoelmasta on tullut hurjan suosittu palvelu. Käyttäjien lisäämät tagit ja kommentit ovat olleet mielenkiintoisia ja usein suureksi avuksi. Flickerin avulla kuvista on saatu paljon tietoja jotka ovat päätyneet luetteloon asti. Tokihan se työtä vaatii, pieni mutta osaava henkilökunta tekee laadunvarmistusta ja vasta sitten käyttäjien kuvaukset luetteloidaan.

Linkkejä

Kuva: LOC,Women Striving Forward, 1910s – 1940s (Set)

One thought on “Online case: Library of Congress

Comments are closed.