Miten e-kirjasto näkyisi paremmin kirjaston fyysisissä tiloissa?

Slaavilaiseen kirjastoon asiakkaat tulevat etsimään sekä uutta että vanhaa tutkimuskirjallisuutta ja lähdeaineistoja. Miten me saamme kirjaston fyysisessä tilassa näkymään sekä painetun että e-aineiston mahdollisuudet ja aineistojen erilaiset tiedonhakutavat?

Tarkoituksenahan on luoda käsitys kirjastomme moninaisista sisällöistä ja ehkä jopa tarjota uusia ajatuksia aineiston käytöstä tutkimuksessa. Tieteellisiä artikkeleita lukeakseen, ei asiakkaan useinkaan enää tarvitse tulla kirjastoon, mutta kirjastoomme tullaan edelleen myös hyllyjä selailemaan ja silmäilemään. Hyllyssä olevia kirjoja voi selata, mutta e-kirjat jäävät löytymättä. Olisiko QR-koodista apua painetun ja elektronisen kirjahyllyn yhdistämisessä?

Kokeilemme Slavicassa QR-koodia muutamiin kohtiin:

Kirjahyllyn reunassa QR-koodi

Kirjahyllyn reunassa QR-koodilla vinkataan teoksen verkkoversiosta

1. Vanhoissa venäläisissä hakuteoksissa hyllynreunaan, jossa sen tarkoituksena on kertoa, että kyseinen hakuteos löytyy myös verkkoversiona. Skannaamalla QR-koodin pääsee teoksen verkkoversioon tai voi lähettää itselleen vaikka linkin sähköpostiin.

2. Slavican avokokoelman tiloissa on myös pöydällä tiedote, jonka QR-koodi vie Helsingin yliopiston Nellistä löytyvään listaukseen slaavilaista kielialuetta ja Itä-Eurooppaa koskevista e-aineistoista.

Tiedote Venäjän historiaa koskevista e-kirjoista: QR-koodissa valmis haku

Tiedote Venäjän historiaa koskevista Helkassa olevista e-kirjoista: QR-koodissa valmis haku

3. Slavican avokokoelmassa on valikoima uudempaa tutkimuskirjallisuutta sekä slaavilaisilla että länsikielillä, esim. Venäjän tai Neuvostoliiton historiaa ja politiikkaa.

Hyllyluokkaa voikin jatkaa vinkkaamalla e-kirjoista QR-koodin avulla: samanaiheisia e-kirjoja löytyy Helka-tietokannasta n. 170, Hakutulokseen vaikuttavat tietysti rajaukset ja aineistojen kuvailutavat.

Alla olevassa esimerkissä QR-koodin taustalla on komentohaku: “ekirjat” and (russia? or “soviet union”) and (histor? or politic?) not (springer or Elsevier)

Skannaa tämä QR-koodin mobiililaitteesi viivakoodinlukijaohjelmalla ja saat listauksen Venäjän tai Neuvostoliiton historiaa ja politiikkaa käsittelevistä e-kirjoista Helka-tietokannassa.

Aiheesta lisää kuulee mm. IFLAssa: http://conference.ifla.org/ifla78/session-98

Ovatko QR-koodit sinulle tuttuja onko sinulla ideoita niiden käyttöön kirjastossa?

3 thoughts on “Miten e-kirjasto näkyisi paremmin kirjaston fyysisissä tiloissa?

1. Hei,

Hieno avaus tämän asian kehittämiseen. Tällainen kokeilu ei taida maksaa (muuta kuin työaikaa), koska koodeja pystyy luomaan ilmaiseksi. Etenkin noiden hakujen kanssa voivat QR-koodit auttaa hyvinkin.

QR-koodit ovat yleistyneet aika vauhdilla. Niitä näkee kaupunkitilassa ja lehdissä hyvinkin usein nykyään. Silti olen hieman skeptinen sen suhteen, osaavatko ihmiset käyttää vielä QR-koodeja.

Koodien lukeminen onnistuu kehittyneemmillä puhelinmalleilla, joihin yleensä QR-lukija pitää asentaa erikseen. Useilla ihmisillä ei vielä ole tällaisia laitteita. Hyvä kuitenkin, että tarjoatte tällaisen mahdollisuuden niille asiakkaille, joilla tekniikka on jo hallussa.

2. Nuo valmiit haut ovat loistava idea!

Myös erilaisille ohjesivuille voi laittaa QR-koodilinkkejä, esim. erilaisten laitteiden käyttöohjeet yms. Tai linkittää verkossa olevat aukioloaikatiedotteet aukioloaikatietoihin kirjaston ovessa, aulassa tms.

🙂 Päivi Y-K

Comments are closed.