Open Repositories 2014: Call for Proposals julkistettu

Kesäkuussa Helsingissä järjestettävän Open Repositories 2014 -konferenssin järjestelyt ovat hyvässä vauhdissa. Ohjelmasta vastaaviksi Program Chaireiksi valittiin kuukausi sitten Tom Cramer (Stanfordin yliopisto), Michael J. Giarlo (Pennsylvania State University) ja Simeon Warner (Cornellin yliopisto). Tämän kolmikon tueksi koottuun ohjelmakomiteaan saatiin mukaan myös suomalaista ja pohjoismaista edustusta.

Toistaiseksi suurin uutinen on kuitenkin se, että konferenssin Call for Proposals julkistettiin viime viikolla. Konferenssin pääteema on Towards Repository Ecosystems, eli tarkoituksena on hahmottaa julkaisuarkistojen laajempia yhteyksiä suhteessa muihin palveluihin ja niiden tutkijoille ja tutkimusorganisaatioille tarjoamia hyötyjä. Pääteeman rinnalle on tavalliseen tapaan koottu myös joukko muita spesifimpiä teemoja, eli mahdollisia esityksen aiheita löytyy moneen lähtöön. Ehdotusten deadline on maanantaina 3. helmikuuta.

Perinteiseen tapaan ohjelma koostuu sekä puolen tunnin esityksistä, lyhyemmistä 24×7 esityksistä (ml. uutuutena mukaan otettu Repository Rants -osio), postereista, paneeleista että workshopeista. Vaikka ehdotettu ohjelma menee vertaisarviointiprosessin läpi, kyseessä ei ole varsinainen tieteellinen konferenssi, vaan ohjelma on pyritty pitämään käytännönläheisenä ja mukaan on yritetty saada myös epäkonferenssi-tyyppisiä elementtejä. Ohjelmaan jo pitkään kuuluneen Developer Challenge -kilpailun tämänkertaiset pelisäännöt julkistetaan myöhemmin.

Paikallisen järjestelykomitean näkökulmasta lähitulevaisuus näyttää tietysti tällä hetkellä kovin työntäyteiseltä. Konferenssiin odotetaan noin 350-450 osallistujaa eri puolilta maailmaa, eli jo pelkkä logistiikka vaatii runsaasti suunnittelua. Lisäksi osa konferenssin kuluista on tarkoitus kattaa sponsorituloilla, eli joudumme panostamaan myös sponsoreiden hankkimiseen.

Nyt kun konferenssi on tulossa tänne, olisi joka tapauksessa hienoa saada mukaan paljon myös suomalaisia esityksiä ja postereita. Seuraavan kerran konferenssi järjestetään Euroopassa todennäköisesti vasta vuonna 2017, eli jos aihepiiri – avoimet julkaisut, avoin tutkimusdata ja avoimen lähdekoodin ohjelmistot – kiinnostaa, tätä tilaisuutta ei kannata missata!