Digiloikkaa opiskelijan silmin

Lainaus

HYY:n korkeakoulupoliittinen asiantuntija ja Opetuksen toteutuksen digiloikan ohjausryhmän jäsen Heikki Isotalo kirjoittaa osuvasti HYY:n blogissa. Alla otteita Heikin kirjoituksesta, voit lukea sen kokonaisuudessaan täältä

”Tänä vuonna Helsingin yliopisto käynnisti digiloikkahankkeen, jossa mukana olevat koulutusohjelmat suunnittelevat lupaavia uusia digitaalisia opetusvälineitä. Niitä ovat esimerkiksi virtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen, yrityselämän ohjelmistotuotannon harjoittelu ja kurssitöitä automaattisesti tarkastavat algoritmit.

Avoimen yliopiston johtaja Jaakko Kurhila on kutsunut digitalisaatiota savuverhoksi, jonka avulla voi kehittää opettamista kokonaisuutena. Sähköiset alustat edesauttavat ongelmalähtöistä oppimista, vertaisoppimista ja ”käännetty luokkahuone” -ajattelua, jossa olennaiset tehtävät ja materiaalit ovat opiskelijan käytössä ennen kontaktiopetusta. Ideaalitilassa opiskelija ei käytä luentotilanteessa puhelintaan snäppäämiseen, vaan hyödyntää opetukseen liittyvää mobiilisovellusta.

Samaan aikaan tulee kehittää jo olemassa olevia sähköisiä peruspalveluita ja kokeilla uusia innovaatioita ja toimivimpia sähköisiä opetusmuotoja. Kärjet kehittyvät hankkeilla ja rahapanostuksilla, mutta kulttuurin kokonaismuutos vaatii työtä ja innostusta ruohonjuuritasolla.

On opiskelijoiden tehtävä vakuuttaa opetushenkilökunta siitä, että sähköiset alustat keventävät työkuormaa ja parantavat oppimistuloksia, vaikka niiden käyttöönotto vaatiikin hetkellisesti epämukavuusalueelle astumista. Esimerkiksi sähköinen tenttiakvaario joustavine tenttimisaikoineen helpottaa perheellisen opiskelijan opintoja ja samaan aikaan vähentää yksikön työkuormaa, kun tarve perinteisiin paperitentteihin vähenee. Tenttiakvaario lisää myös kurssikirjojen saatavuutta, koska kaikki kurssin suorittajat eivät hamstraa kirjoja samaan aikaan juuri ennen tiedekuntatenttiä.

Helsingin yliopisto sijoittui taas kerran maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon QS World University Rankings -vertailussa. Yliopiston on tähdättävä huippuyliopistoksi myös opetuksessa.

Onnistunut digiloikka voi tehdä siitä totta.”

Koulutusta digiloikka-ohjelmille

Opetusteknologiapalvelut järjestää kevään aikana seuraavat koulutukset, jotka on tarkoitettu ensisijaisesti opetuksen toteutuksen digiloikka- hankkeiden osallistujille/opettajille.

Ilmoittautuminen näihin Henkassa, johon pääset Flamman kautta  tai suoralla linkillä http://www.helsinki.fi/henkilostokoulutuskalenteri (kurssit löytyvät seuraavan polun kautta: Koulutus > ilmoittautuminen > koulutusohjelma > järjestävä organisaatio > opetusteknologiapalvelut)

18.4. klo 13.15-16 Moodle-klinikka: Tule tekemään omaa kurssiasi
19.4. klo 14.15-16 Verkkoluento: mihin moodle taipuu?
27.4. klo 15.15-17 Mikä on MOOC?
5.5. klo 13.15-16 Miten arvioida Moodlessa?
29.5.klo klo 9.30-12 Miten arvioda Moodlessa?
14.6. klo 12.30-16.00 Tentit Moodlessa vai tenttiakvaario Examinariumissa?

Lue loppuun

Ohjelmien aloitustapaamiset käynnissä

Opetuksen toteutuksen digiloikassa tavataan tällä hetkellä ensimmäiseen aaltoon valittuja koulutusohjelmien edustajia. Tapaamisista nousee selkeästi esiin se että nyt ollaan oikeasti lisäämässä digitaalisuutta uusiin kandiohjelmiin, pinnalla on ”tekemisen meininki”.

Ohjelmien tavoitteissa on yhtenäisyyksiä mm. videomateriaalin hyödyntämisessä, mooc:ien suunnittelussa sekä arvioinnin kehittämisessä. Näihin opetusteknologiapalvelut tulee järjestämään yhteisiä koulutustilaisuusuuksia ja työpajoja vielä kevään aikana. Tärkeää on että ohjelmat voivat jakaa myös omaa osaamistaan ja ideoitaan toisille sekä saada ja  antaa palautetta toisilleen. Näin voimme yhdessä ottaa digiloikan ekoja askeleita opetuksessa ja opiskelussa.

Metsätieteiden digiloikka käynnistyy 20.3.

Mixed Reality Learning Tools for Fools: Demos & Workshop
Ma 20.3. 2017, 15-17
Think Company, Viikki, Latokartanonkaari 3
Pientä purtavaa

Helsingin yliopiston Metsätieteiden laitoksen tutkimustiimi on erikoistunut Mixed Reality (Virtual Reality + Augmented Reality) käyttäjäkokemuksiin ja palvelumuotoiluun. Digiloikka 2017 -projektin tavoitteena on luoda ihania ja helppokäyttöisiä Mixed Reality työkaluja
kaikille yliopistolaisille.

Lue loppuun

Opetuksen toteutuksen digiloikan ensimmäiset koulutusohjelmat valittu

Opetuksen toteutuksen digiloikan ohjausryhmä valitsi kokouksessaan 28.2. ensimmäiset erillistä digiloikkarahoitusta ja muita tukimuotoja saavat koulutusohjelmat.

Hakemuksia tuli määräaikaan mennessä yhteensä 30 kpl ja ensimmäisten ohjelmien valinnassa painotettiin:

  • Pilotointihenkeä: ensimmäisten ohjelmien kanssa luodaan konsepti tarvittavalle tuelle
  • Halukkuutta kehittyä yhteisessä prosessissa
  • Innokkuutta kouluttautumiseen
  • Sitoutumista yhteiseen prosessiin ja sen aikatauluihin
  • Valmiutta ja halukkuutta jakaa tietoa ja kokemuksia muille ohjelmille

Ohjausryhmä valitsi ensimmäisellä hakukierroksella koulutusohjelmat, jotka edustavat monipuolisesti yliopiston eri kampuksia ja ne ovat opetuksen toteutuksen digitaalisessa kehittämisessä eri vaiheissa.
Lue loppuun

Opinderin notifikaatiot omaan android-laitteeseen

Opinderissa sinulle lähetetyt chatviestit ja tapahtumakutsut eivät enää katoa sähköposteihin, kun otat laitteesi Chrome-selaimella käyttöön Opinderin notifikaatiot (Asetukset-valikko profiiikuvan takana)

Tälloin saat ilmoituksen saapuneesta viestistä saman tien puhelimesi näytölle vaikket olisikaan Opinderissa juuri sillä hetkellä aktiivisena. Alkuvaiheessaan notifikaatiot toimivat ainoastaan android-puhelimissa ja Chrome-selaimella. Samoin notifikaatiot toimivat vain yhdessä laitteessa kerrallaan, joten jos aktivoit notifikaatiot tietokoneella, ne eivät enää toimi puhelimessa ja toisin päin.

Opinderin notifikaatiot tulevat muuten  nykyisin myös Flammssa olevaan viestikelloon.

Haku opetuksen digiloikka- projektiin käynnissä

Helsingin yliopiston hallitus on päättänyt osana yliopiston vuoden 2017 toimeenpanosuunnitelmaa käynnistää opetuksen toteutuksen digiloikka -projektin. Projekti tukee pedagogisesti mielekästä digitalisaation hyödyntämistä uusien koulutusohjelmien opetuksessa ja oppimisessa ja se toteutetaan kauden 2017-2020 aikana.

Digiloikka-projektin taustalla on Anna Maurasen vetämä ”Digitaalisen työskentely-ympäristön kehittämisryhmän loppuraportti, johon voi tutustua Flammassa (yliopiston intranet)

Vuonna 2017 mukaan valitaan 10 kandiohjelmaa. Näiltä ensimmäisiltä mukaan valittavilta ohjelmilta edellytetään

  • Piltointihenkeä: ensimmäisten ohjelmien kanssa luodaan konsepti tarvittavalle tuelle
  • Halukkuutta kehittyä yhteisessä prosessissa
  • Innokkuutta kouluttautumiseen
  • Sitoutumista yhteiseen prosessiin ja sen aikatauluihin
  • Valmiutta ja halukkuutta jakaa tietoa ja kokemuksia muille ohjelmille

Hakuaika ensimmäisten 10 kandiohjelman joukkoon on 25.1.-13.2.2017 E-lomakkeella
Valituille ohjelmille ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan ennen viikkoa 8.

Lisätietoa hakemisesta ja opetuksen toteutuksen digiloikka-projektista pauliina.kupila(a)helsinki.fi

DOO or die:sta Digiloikkaan

DOO-projektin rahoitus päättyi vuoden 2016 loppuun, mutta sovelluskehitys ja  ylläpito jatkuu uuden rahoituksen turvin. Vuoden 2017 aikana keskitymme käyttöönoton tukemiseen tiedeukunnissa ja koulutusohjelmissa ja osana tätä proessia päätimme muuttaa myös tiedotusblogin nimi – DOO or die jää historiaan ja tilalle tulee Digiloikka.

Digiloikka-blogissa julkaisemme ajankohtaisia tiedotteita liittyen Opintoni, Opetukseni, Kurssisivut ja Opinder-palveluihin, Opetuksen toteutuksen digiloikkaan sekä opintohallinnon järjestelmäkokonaisuuden kehittämiseen (esim. SISU:n käyttöönottoon).

Opinderin lähdekoodi julkaistu avoimena

Opiskelijoiden kohtaamista ja vuorovaikutusta helpottava mobiilisovellus Opinder julkaistiin 11.1.2017 avoimena lähdekoodina GNU (General Public License, version 3) -lisenssillä. Opinder on Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö -projektissa toteutetuista sovelluksista nyt neljäs, joka julkaistiin GPL-lisenssillä. Kaikki julkaistut sovellukset ovat tuotantotasoisia eli muut oppilaitokset voivat ottaa ne vaikka heti käyttöönsä, kunhan huolehtivat integraatioista omiin opiskelijatietojärjestelmiinsä.

HY:n sovelluksia (Opintoni/opetukseni, Kurssisivut, Opinder, Moodi)  voi siis kehittää kuka tahansa. Näin sovellusten laatu paranee ja niihin saadaan mahdollisesti enemmän toimintoja vaikkapa opiskelijoiden itsensä kehittäminä.

Aikaisemmin blogissa enemmän juttua avoimesta lähdekoodista täällä

Tutustu HY:n avoimen lähdekoodin oppimissovelluksiin https://courses.helsinki.fi/fi/open