Opetuksen ja opiskelun uudet digitaaliset työvälineet

Helsingin yliopistossa on tehty isoja kehittämishankkeita: DOO, Optime, OTM, KSHJ, koulutustarjonta, Exam. Alkaneella strategiakaudella työn alla ovat kehittämishankkeet: OJK, Optime, digiloikka. Projektit ovat muuttaneet opetuksen ja opiskelun digitaalista ympäristöä ja muutos jatkuu edelleen.

Ympäristö on monimutkainen ja palvelut hyödyntävät toistensa tietoja. Alla olevassa kaaviossa on kuvattu keskeiset opetukseen ja opiskeluun liittyvät järjestelmät. Opiskelijavalintoihin ja liikkuvuuteen liittyvät järjestelmät on rajattu kaaviosta pois.

Opintosektorin järjestelmäkokonaisuus ei ole enää joukko toisistaan irrallisia järjestelmiä, vaan joukko oppimisen ja opetuksen sovelluksia, jotka nojaavat opetuksen perusjärjestelmän tietoon. Toisin sanoen tieto tallennetaan yhteen paikkaan ja sitä hyödynnetään muissa sovelluksissa. Tällä varmistetaan, että opiskelija näkee vain ajankohtaista tietoa eikä opintohallinnossa päivitetä tietoja kuin yhteen paikkaan.

Järjestelmäkehityksen rinnalla uudistetaan myös opintohallinnon prosesseja.