Digiloikka vauhdikkaasti käyntiin Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa

Digitorit – yhteisöllistä osaamisen jakamista ja kehittämistä

Kasvatustieteellisen tiedekunnan digiloikkaa on suunniteltu kuluneen vuoden aikana yhteisöllisestä ja osallistavasta näkökulmasta. Koko tiedekunnan henkilöstö haastettiin mukaan Digiloikkaan elokuussa järjestetyssä tiedekunnan yhteisessä suunnittelutapaamisessa. Suunnittelutapaamisessa ja koko tiedekunnalle lähteneissä viesteissä esiteltiin Digitori-tapahtumien idea: tiedekunnassa käynnissä olevan digitalisoituvaan yhteiskuntaan liittyvän tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä opetuksen näkyväksi tekeminen ja mikä tärkeintä; tiedekunnan toimijoiden inspiroiminen uuden kokeiluun ja tutkimukseen uudenlaisissa kokoonpanoissa. Käytännössä kaikilla halukkailla oli mahdollisuus jättää elokuun loppuun mennessä ehdotus vuoden 2017-2018 järjestettävien Digitorien alustuksesta tai työpajasta. Jätetyt ehdotukset ryhmiteltiin alle esiteltyyn neljään Digitori-teemaan:

• Keskiviikko 27.9. xEDU ja mobiilitutkimus
  • Tiistai 24.10. Fyysiset ja virtuaaliset oppimisympäristöt
  • Tiistai 6.3. STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) & Maker-kulttuuri
  • Torstai 3.5. Visoita tulevasta: Virtual Reality/ Augmented Reality (VR/AR) ja Internet of Things (IoT)

Syksyn aikana järjestetyt Digitorit ovat saaneet innostuneen vastaanoton sekä tiedekunnan henkilöstöltä että opiskelijoilta ks. alla olevat kuvat ja kuvatekstit. Keväällä 2018 jatkamme teemoilla STEAM/Maker ja VR/AR & IoT. Lisähalukkaita kevään 2018 Digitorien järjestäjiksi/alustusten ja työpajojen vetäjiksi on ilmoittautunut pitkin syksyä. Parhaillaan suunnittelemmekin lisä/extratapahtumaa kesäkuulle tai alkusyksyyn 2018.

Mobiilitutkimus ja yhteistyö yrityskiihdyttämö xEdu: kanssa teemoina syksyn ensimmäisessä Digitori-tapahtumassa. Tapahtumassa alustajina toimivat Kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkijat Kati Sormunen, Riitta Juvonen, Anna Slotte ja Antti Paakari. Toiminnallisia työpajapisteitä vetivät xEdu:n yritykset.

Fyysiset ja virtuaaliset oppimisympäristöt teemana syksyn toisessa Digitori-tapahtumassa. Alustajina toimivat Kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkijat Tiina Korhonen, Laura Salo, Riitta Juvonen, Liisa Ilomäki ja Auli Toom. Tapahtuma huipentui tiedekuntamme fyysisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen ideointihaasteeseen, johon oli kerätty aineistoa ja ideoita alustusten aikana ja niiden välillä.

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä

Digiloikka on käynnissä myös tiedekuntamme opetuksen kehittämisessä. Halukkaat ovat saaneet esittää ideoita tarvittavista digitaalisista väline- ja ohjelmistohankinnoista ja niihin liittyvästä pedagogisesta kehittämisestä. Mainioita esimerkkejä tästä kehitystyöstä ovat muun muassa Innokas-verkoston käynnistämä VISIOT-hanke ja Kuvailmaisun opintojaksolla toteutettu Liisa Ihmemaassa – projekti. Lue lisää Liisa Ihmemaassa – projektista täältä.

Lukuvuoden 2017 aikana on käynnistetty myös kokonaan uusi opetuskokonaisuus ”Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä (DigiErko)”. 60 opintopisteen koulutus on tiedekuntamme uusi luokan- ja aineenopettajille suunnattu täydennyskoulutus, jossa ohjataan työelämässä olevia opettajia toimimaan työyhteisöissä, kunnissa tai valtakunnallisissa kehittämishankkeissa asiantuntijaopettajina. Koulutuksen sisällöistä ja toteutuksesta vastaa Kasvatustieteellinen tiedekunta ja markkinoinnista HY+. Lue kouluttajien ja opiskelijoiden DigiErko-kokemuksista osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/digierkohy/  tai Twitteristä #digierkohy. Lisätietoa koulutuksesta löydät täältä.

Digiloikkaaminen jatkuu innokkaasti ja vahvasti keväällä 2018. Parhaillaan mietimme muun muassa, millä tavalla saisimme vielä vahvemmin opiskelijat ja heidän osaamisensa ja ideat mukaan osaksi ko. osaamisen kehittämistä.

Digiloikkaterveisin,
Kasvatustieteellisen tiedekunnan DOT (Digitaalisen opetuksen toimeenpano) – ryhmän puolesta,
Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen