6. – 7. Julkiset tilat ja materiaalit. Kuvallinen opetusmateriaali (esim. PP-esitys) kaupunkiympäristöä valokuvaamalla

Ennakkotehtävä: Tutustu Jaana Räsäsen artikkeliin ”Matkaeväitä tulevaisuuden rakentajalle” , jossa hän peilaa luokanopettajan tehtäviä kuvallisia keinoja käyttävänä ympäristö- ja mediakasvattajana (Ampiainen 2008, 4-7). Tutustu Arkkitehtuurikasvatus –sivuston Arkkitehtuurin ABC materiaaliin: yhteisten rakennusten arviointiperusteet: http://www.arkkitehtuurikasvatus.fi/abc5.php

********************************************

Tehtävänanto: Kuvallinen opetusmateriaali (PP-esitys) kaupunkiympäristöä valokuvaamalla

*****************************************

Kauppakeskukset julkisina tiloina

Esitettävät aiheet arvottiin ryhmän sisällä, käytännössä vedettiin hatusta.  Tämä oli hauska valintatapa. Täytyy laittaa mieleen! Minun ja pairni Jannikan kohdalle osui “Kauppakeskukset julkisina tiloina”. Tämä oli kiinnostava  ja mieluinen aihe.Kävimme Kampin kauppakeskuksessa valokuvaamassa kauppakeskusta sisältä ja ulkoa. Tutkimme tiloja, niiden rakennusmateriaaleja, käyttötarkoitusta, siisteyttä, muotoa.  Kävimme vertailun vuoksi myös Forumin kauppakeskuksessa.

Kauppakeskus Kamppi

Rakennuksena Kampin kauppakeskus on suomalaisessa mittakaavassa valtavan laaja. Se on voittanut teräsrakentamisen palkinnon omalaatuisilla ratkaisuillaan.  Rakennusmateriaaleina ovat teräs ja lasi: Rakennus on valmistunut vuonna 2005. Tulevan ostoskeskuksen alle räjäytettiin rakennusvaiheessa paikka linja-autoasemalle. Metro kulkee maan uumenissa Kamppiin ja sieltä Ruoholahteen, tulevaisuudessa Espooseenkin. Bussia odottelee tai metrolle kulkee jatkuva ihmisten virta, n 200 000 ihmistä saattaa kulkea päivässä Kampin läpi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kampin_keskus).

Kampin tilat ovat monipuolisuuden huipentuma: on asuinhuoneistoja, liiketiloja, erilaisia kauppoja, ravintoloita,kahviloita, baareja, keilahalli, punttisali. Rakennus on tehty selkeäksi ja kuluttajalle helpoksi liikkua, käytävät ovat suoria kahdessa suunnassa.Korkea katto, runsas lasin käyttö seinissä ja ikkunoissa, korostaa ultramodernia tunnelmaa. Kaikki liikkeiden sisä- puoleiset seinät ja ovet ovat lasia . Kauppakeskus on erittäin siisti ja silmälle miellyttävä, pinnat ovat vaaleita.Havainnoimme kauppakeskusta  kauneuden, kestävyyden, ja käytännöllisyyden  näkökulmasta..

Nuoriso on väestöryhmä, joka kauppakeskuksessa viettää aikaansa. Päiväsaikaan, havainnointia tehdessämme, ei muita väestöryhmien edustajia näkykään.  Virkistyskäyttöön tarkoitettuja penkkejä tai patsaita on muutamassa kohtaa kauppakeskusta.

Kauppakeskusten historiaa Suomessa

• 1950-luvun lopussa ja 1960-luvulla eri puolille Suomea rakennetut ostarit olivat yleensä yksikerroksisia, atriumtyyppisiä, katoksin toisiinsa liitettyjä rakennusryhmiä. Sisäpihat sommiteltiin istutusten,vesialtaiden, penkkien ja valaisimien  avulla viihtyisiksi keitaiksi Ostarien valtakausi ajoittuu aikaan ennen varsinaisten lähiöiden rakentamista.
  • Noin kymmenen vuotta kestänyt ostereiden aika loppui automarkettien tuloon.Ensimmäisenä valmistui Maxi Market Espoon Leppävaaraan 1970-luvun alussa.Automarketit oli sijoitettava kauas asutuskeskuksista valtavien pysäköintikenttien keskelle.

Pohdimme myös kauppakeskuksia  yleisempänä yhteiskunnallisena ilmiöinä. Kamppi profiloituu lähinnä nuorison ajanviettopaikkana. Ravintola- ja kahvilatilat eivät mielestäni ole niin huokuttelevia, että sinne mielellään lähtisi aikaa viettämään.

Kauppakeskukset yhteisenä tilana

• Kauppakeskukset ilmiönä liittyvät globalisoituvaan maailmaan, kulttuurien homogenisoitumiseen, ja länsimaalaistumiseen/amerikkalaistumiseen.
  • Spatiaaliset illuusiot (simuloidut katunäkymät, esim suihkulähteet)
  • Paikattomat paikat -> Onko väliä, missä olet jos paikalla ei ole ominaispiirteitä
  • Maanalaiset käytävät , yhteys Kampista rautatieasemalle, Forumin läpi, Stockmannille

************************************

Suomalaisen arkkitehtuurin suuntauksia – Ryhmällä hienot ja kasvattavat ppt.-esitykset

Näiden esitysten seuraaminen oli tiedollisen oppimisen ja muistamisen paikka tällä kurssilla. Työparit kävivät esittelemässä toinen toistaan upeampia töitä arkkitehtuurin eri suuntauksista Helsingin arkkitehtuurissa ja historiassa. Kaikki ryhmätyöt ovat tallessa Moodlessa. Ne ovat valmista opetusmateriaalia Helsinkiin ja arkkitehtuuriin tutustuttaessa, nämä on muistettava ottaa talteen tältä kurssilta.

****************

Arviontiharjoitus

Kurssitöiden, arkkitehtuuri powerpointtien, arvionti suoritettiin tällä kertaa siten, että omaa .ppt-esitystä esittelevä pari sai työn esittelyn yhteydessä palautetta sekä opettajalta että ryhmäläisiltä. Palautetta annettiin työn hyvistä puolista ja kiinnostavista seikoista työn toteutuksessa, kuvauskohteiden valinnoissa tai esitetyissä tiedoissa.

Hyvä idea on antaa ryhmätöiden palautetta näinkin. Laitetaan muistiin. Rakentavuus on muistettava, koska esitystilanteessa esittäjä on usein jännittynyt, herkässä tilassa. Varsinkin jos lapsista puhutaan.

************

Opitun pedagoginen soveltaminen luokanopettajan työn näkökulmasta

• Oppilaspareittain laaditut työt eri arkkitehtuurin kausista olivat loistava tapa tutustua arkkitehtuuriin ja valokuvauksen käyttöön kouluopetuksessa.
  • Eri arkkitehtuurikohteisiin voi ja kannattaa omassa opetuksessa interaktiivisten tehtävien avulla perehtyä, valokuvaamalla, havainnoimalla, tekemällä retkiä…