Lopeta! – lyhytelokuva vuorovaikutuksesta

Tämän viikon tutkimuksellinen ilonaihe on ollut ADHD-lyhytelokuvan huomiointi medioissa. Elokuvan johdosta Ylen radio halusi myös minulta haastattelun ADHD:hen liittyen.

Väitöstutkijakollegani KM Juho Honkasilta on suunnitellut ja toteuttanut Raha-automaattiyhdistyksen tuella loistavan lyhytelokuvan koululuokan vuorovaikutustilanteesta, jonka soisin jokaisen opettajan katsovan.

Elokuvassa  tuodaan hyvin ilmi, miten opettaja toimii oppilaan ulkoisen oireen perusteella, eikä ymmärrä mistä tilanne on saanut alkunsa. Rankaistaan seurausta, ei syytä. Oppilaalla, jolla on tarkkaavuuden probleemaa, tulee helposti leimatuksi häiriköksi tunnilla, vaikka tilanteen olisi aiheuttanut joku muu luokkalainen esimerkiksi provosoituneella käytöksellään.

Lyhytelokuvaan kuuluu myös asiantuntijaosuus, jossa psykologian tohtori Vesa närhi käy konkreettisesti läpi ennalta näkyvän oirehdinnan luokassa ja miten tilanne johtaa toiseen.

Uutinen löytyy täältä:

http://yle.fi/uutiset/kun_vuorovaikutus_tokkii_oppilaat_hairikoivat/6457956

Lyhytelokuva on ADHD-liiton nettisivulla:

http://www.adhd-liitto.fi/oppaat-ja-julkaisut/videomateriaalit/adhd-liiton-lyhytelokuva-lopeta

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *