Kevään merkkejä

Kevät on kulunut huomaamatta todella nopeasti ja fuksivuoden opinnot alkavat olla purkissa. Kaksi luentoa jäljellä ja vappuun mennessä myös suurimman osan tenteistä pitäisi olla ohi. Pääsiäiseksi saapuneet ihanat aurinkoiset päivät lämmittävät myös mieltä, mutta toisaalta kysytään vielä vähän enemmän tahdonvoimaa, jotta jaksaa lukea tuleviin tentteihin. Viimeisiä kuitenkin viedään, eikä kesän alkuunkaan ole enää pitkä aika. Vapun jälkeen yliopistolle pitää palata enää muutaman kerran tekemään viimeisiä tenttejä ja seuraavan kerran opinnot kutsuvat heinäkuun lopussa kun luvassa on kasvintuotantotieteiden kesäkurssi Mikkelissä.

kevät 013

Kevään aikana opiskelut ovat sisältäneet yleistä biologiaa, maaperätiedettä, kasvipatologiaa , sadonmuodostusta, maatalouseläintiedettä ja kasvintuntemusta. Maaperätieteen kurssilla tutustuimme erilaisiin maalajeihin ja niiden ominaisuuksiin sekä maan ravinnetalouden perusteisiin. Kasvipatologia tutkii kasvitauteja, niiden aiheuttajia, oireita ja tunnistusta. Sadonmuodostuksen kurssilla tutustuimme erilaisten kasvien viljelytoimiin sekä niiden sadon määrään ja laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Maatalouseläintieteessä käsiteltiin eri eliöiden vaikutuksia maataloustuotannossa esimerkiksi hyödyllisinä pölyttäjinä tai ongelmallisina kasvintuhoojina. Kurssiin kuuluu myös hyönteisten lajintuntemus, samoin kuin kasvimorfologiaan, jonka osana on pieni maatalouslajintuntemus. Vielä ennen kesälomia pitäisikin opetella tunnistamaan ja nimeämään myös latinaksi koko joukko kasveja ainakin jos mielii päästä osallistumaan kesäkurssille. Tämä tietysti aiheuttaa hieman harmaita hiuksia kun aika tuntuu loppuvan kesken.

Lähes jokaiseen kurssiin on ilokseni sisältynyt myös joitakin harjoituskertoja, jolloin olemme päässeet käytännössä tutustumaan aiheisiin erilaisten tehtävien parissa. Omaa oppimistani ainakin helpottaa käytännöllisten harjoitusten tekeminen ja se, että pääsee esimerkiksi tunnustelemaan maalajeja, käsittelemään oikeita kasveja tai katselemaan tautia aiheuttavien sienten rihmastoa mikroskoopilla.

WP_20140408_053
Maatalousmaisemaa Englannissa

Aivan kaikki aika ei kuitenkaan ole kulunut opiskellessa vaan mukaan on mahtunut myös juhlatunnelmia ja ulkomaanekskursio opiskelijaporukalla. Akateemiset kasvintuottajat eli kasvintuotannon opiskelijoiden oma kerho teki ekskursion Britanniaan, mistä kotiuduimme reilu viikko sitten. Matkalla vierailimme tiiviin ohjelman aikana monenlaisissa kohteissa, esimerkiksi maatiloilla, yliopistolla ja panimolla. Reissu oli antoisa, joskin myös vähän rankka. Seuraavaksi odotellaankin sitten vappua ja kesää!

A-K