Tutkimuksia ja tanssiharjoituksia

Edellisestä merkinnästä asiat ovat edenneet useammankin opintopisteen verran, ja voin aavistuksen ylpeänä itsestäni ilmoittaa, että nyt on 47 opintopistettä kasassa. Tiedostan, ettei se ole vielä täyttä 60 noppaa (teekkarien vaikutuksen tulosta tuo sana?), mutta ainakaan Kela ei ehkä tämän virstanpylvään saavuttamisen jälkeen kolkuttele ihan heti ovelle. Viimeisimmät opintopistesuoritukset toivat biokemia ja fysikaalinen kemia – kurssit, joiden luennot usein jäivät yöunien jalkoihin (vaikka aamut ehkä ovatkin sielunmaisemiani, herääminen aamuluennoille on hämmästyttävän vaikeaa). Yllättävän paljon pystyin vielä luottamaan lukiotietoihini ja muutamien kertaustehtävien laskemiseen. Ja pakko kiittää useita kursseja siitä, että aiheet usein menevät toistensa päälle eli usein ne asiat, joita tuli luettua edellisessä periodissa ovat seuraavankin kurssin aiheita (ehkä eri näkökulmia, mutta yllättävän kivutonta rakentaa ajatuskarttaa ja yleiskäsitystä pääkoppaan).

B8jCXoiCQAIjNKQ

(Kuva täältä)

Koska sähköpostilistani pursuaa viestejä eri mahdollisuuksista, tiedotusasioista ja muusta satunnaisesta infosta, niin pakkohan sitä on valottaa, mihin sitä on päässyt nyt yliopistovuoden aikana.

Tutkimuksiin osallistuminen koehenkilönä – innokkaasti sitä tulee hakeuduttua tutkimuksiin, kun viesti tulee suoraan postilaatikkoon. Pääsin syksyllä osallistumaan tutkimukseen, jossa tutkittiin ihon syvempien kerrosten mikrobeja ja edelleen nyt keväällä taas viikkiläisen gradutyöhön, jossa tutkitaan veren insuliini – ja glukoosipitoisuutta aamupalan jälkeen. Ihan mielenkiintoista saada hieman tietoa omasta kehosta ja arvoista, sekä tietysti auttaa ja edistää tutkimuksia.

B9FpKL0IIAAClNV

(Kuva täältä)

Kadettien tanssiharjoitukset – osakunnan kautta sain kutsun osallistua toisen vuoden kadeteille pidettäviin tanssiharjoituksiin (kenties pientä valmistautumista heidän omiin kadettijuhliinsa tai itsenäisyyspäiväjuhliin?) Erittäin positiivinen kokemus, missä sai kehittää omia tanssitaitojansa ja opin erityisesti, että tanssiessa nainen vain seuraa mihin mies ohjaa. Pääsimme tanssahtelun jälkeen jatkoille Kadettikellariinkin, minne ei ihan tuosta vain muuten pääse. Pakko hieman ylistää koko tapahtuman järjestelyä: kaunis Santahamina auringonlaskuineen, ja meitä tultiin hakemaan suoraan portilta ja saatettiin sekä juhlasaliin että sieltä pois (otan tämän kohteliaana eleenä, enkä huomioi sitä, ettei sotilasalueella katsota hyvällä sinne kuulumattomia siviilejä). Tanssikurssin vetäjissä, kadeteissa tai edes wc-tiloissa ollut mitään moitittavaa.

Osakunnan toiminta, erityismaininta lautapelikerholle – yllättävän paljon samanhenkistä porukkaa tuli löydettyä osakunnalta, tiedä siitä johtuuko se kaikkia yhdistävistä siteistä Pohjanmaalle vai jostain ihan muusta. Tuli hakeuduttua lautapelikerhoonkin, joka kokoontuu joka toinen sunnuntai Bottalle pelailemaan vaihtelevalla osallistujamäärällä (jo useamman kerran naisia on ollut miehiä enemmän paikalla!) iltaan asti Kimblestä Cards Against Humanityyn. Ja heikosta mielentilasta johtuen tuli suostuttua leipomaan täytekakku kerhon 3-vuotissyntymäpäiville (ja kakku jopa onnistui ja hävisi tarjoilulautaselta kiitettävän nopeasti). Ehkä ensi vuonna voitan kammoni iltapukujuhlia kohtaan ja rohkenen osallistua osakunnan vuosijuhliin.

(Kuva täältä)

Muiden tiedekuntien bileet, approt, speksit –
sitä pääsee yllättävän moniin piireihin, kun on itsekin yliopistossa ja tuttuja eri puolilla pääkaupunkiseutua ja pidemmälläkin. Beer pongia Smökissä, approilua oikkareiden kanssa, useampi viihdyttävä speksi on tullut katsottua ja ei tietenkään sovi unohtaa kaljailtoja Kalliossa.

ESN Buddy Project – hengailua niin vaihtareiden kuin suomalaistenkin opiskelijoiden kanssa esimerkiksi ruoanlaiton ja syömisen merkeissä. Sujuvasti sitä voittaa oman englannin aksentin tarkkailun ja juttelee luontevasti suomalaisen ja korealaisen kulttuurin eroista useamman tunnin ajan herkullisen ruoan ääressä.

Nyt pientä toipumista Hullujen Päivien työrupeamasta – mikäs sen parempaa kuin kirjoittaa omasta elämästä ja kaikesta mahtavasta, mihin olen päässyt osallistumaan? Huomenna koittaa taas yksi tutkimuspäivä, joten kohta alkaa yöpaasto ja sitten heti aikaisin aamulla Viikkiin tutkittavaksi.