Seikkailujen vuosi

Fuksivuodesta

Ciao! Kohta alkaa just sun fuksivuosi Viikissä! (Metsätieteiden) tuutorit on ihan huippuja ja auttavat teitä uusia opiskelijoita mielellään ja järkkäävät tosi kivan orientoivan viikon 28.8-1.9.2017 Viikissä/Helsingissä. Syksyllä tulee olemaan Fuksiaisia, Fuksisitsejä ja HYY:n Fuksiseikkailu. Kaikkeen ei ehkä ehdi, mutta johonkin kannattaa osallistua, sillä niissä tutustuu omaan kurssiin, muihin fukseihin ja rastien pitäjinä toimiviin vanhempien vuosikurssien edustajiin. Tietää sitten, keneltä pyytää apua, kun kurssivalinnat jumittaa, kurssikirjoja ei löydy kirjastosta tai pitäs tulostaa yliopistolla. Kun kurssikaverikaan ei tiedä, niin sitten voi konsultoida vaikka tuutoria!

Mun fuksivuodessa parasta oli saunaillat metsäylioppilaiden kanssa niin kärrysaunassa Silvican (yhden kampusalueen opiskelija-asuntolan) pihalla kuin Hyytiälän metsäaseman pikku saunassakin. Meidän kurssihallitus tuotti kans ihan mielettömät fuksivuoden bileet (pikkujoulut, ystävänpäiväbileet ja kesäjuhlat Hyytiälässä)! Eli kannattaa lähteä kurssin 110 hallitukseen tekemään omannäköistä fuksivuotta.

Ukrainassa opimassa metsistä
Kiova toukokuussa 2017

Hurjinta mulla fuksivuodessa oli keväinen matka Ukrainaan IFSA:n (kansainväliset metsäylioppilaat ainejärjestön) 10 päivän NERM2017 tapaamiseen edustamaan omaa ainejärjestöä (myo:ta). Matkalla tutustuin niin metsäalan opiskelijoihin Suomesta, muualta Pohjois-Euroopasta ja jopa Georgiasta. Opiskelijat olivat metsäylioppilaita tai tulevia metsätalousinsinöörejä (Suomesta: MEOL -metsäalan opiskelijat).

Minä ja Anniina Jokinen edustettiin Metsäylioppilaat ry:ta ja Emma-Ilona Tervonen edusti MEOLia NERMissä

Matkalla vierailtiin metsäalan yliopistoihin, valtion metsiin, taimitarhalle ja eroosion torjunta metsiin. Pääkaupungissa Kiovassa sekä kaupungissa nimeltä Lviev tehtiin kaupunkikierrokset, muuten liikuttiin bussilla ympäri Länsi-Ukrainan turvallista vuoristoseutua. Käytiinpä vaeltamassa myös Ukrainan korkeammalle vuorelle (Hoverla 2061 metriä), mikä oli mieletön kokemus!

Vasemmalla kuva NERMin (North European meeting) international eveningistä, jossa jokainen maa esitteli jotain omasta kulttuuristaan (ruokaa jne.). Lakut maistuivat ja ruissipsit herättivät kummastusta meidän standillä.

Kuvassa (alla) oltiin syömässä ukrainalaista ruokaa latvialaisten ystävieni kanssa vierailtuamme Chernobylin ydinvoimalalla.

Perinteiset seppeleet tulivat ravintolan puolesta! Ja niin hyvää ruokaa 🙂

Matkalla opin, että bussissa ei oo vieläkään kiva nukkua, kotiruoka on oikeesti hyvää ja bileitä on kiva järjestää. Pääsin myös läheltä näkemään, miten yhteiskunta vaikuttaa metsiin ja niiden hoitoon sekä tutkimukseen. Fuksina oli helppo lähteä reisuun, sillä vikojen tenttien ja Hyytiälän välissä oli joutavat pari viikkoa.

Osakunnalla bileitä ja kavereita
Vappua juhlitiin opiskelija tyyliin!
Kesä Hyytiälässä ja Koivuniemessä

Ukrainan matkan jälkeen kävin tenttimässä kasvit ja hyvinhän se meni, joten 10 viikkoa Hyytiälässä saattoi alkaa. Viikot olin Hyytiälässä ja viikonloput vietin Hämäläis-osakunnan kesäpaikalla Oitissa, Hausjärvellä. Koivuniemessä oli kiva viettää aikaa, saunoa, tehdä ruokaa ja talkoilla, mikä oli hyvää vaihtelua pitkille kurssipäiville.

Metsäiset talkoot Koivuniemssä muutaman metsäylioppilaan kanssa. Keskellä olen sahaamassa.

Hyytiälä on enemmän kuin pelkkä yliopiston kenttäkurssi. Siellä ollaan vapaa-ajallakin yhdessä, talkoillaan, paistetaan lettuja ja pelataan lentopalloa sekä tehdään kurssitöitä. Opiskelu on intensiivistä, mutta palkitsevaa. Kaikki tehtävät tehdään ryhmätöinä, mikä kehittää asiantuntijuutta ja johtamis -taitoja. Olin mm. mittavälinevastaava neljä viikkoa. Mittavälineisiin kuului esim ikäkaira, jolla alla olevassa kuvassa selvitän kuusen ikää lustoja kairaamalla ja laskemalla.

Metsässä on kivaa ja marvi (metsänarvioimistiede) on mukavaa!

Fuksiblogista

Fuksibloggaaja haku on kans orientoivalla viikolla ja syyskuussa on teistä valittavien uusien bloggaajien eka tapaaminen, jossa me vanhat ollaan kans mukana perehdyttämässä! Fuksivuosi Viikissä -blogista oon saanut kokemusta markkinoinnista, sisällön tuottamisesta ja ennen kaikkea hyviä, luotettavia ystäviä! Palaveriakaan en vaihtas ja nauru pidentää ikää ;).

Fuksibloggaajat toukokuussa mattolaiturilla jätskillä. Nam!

Hyvät uudet fuksit, tehkää tästä elämänne fuksivuosi Viikissä!

Hilla

Hydegaalassa kurssihallitus palkitsi mitä erikoisemmin tittelein! #vikatkeskiviikkobileet