Kesä Islannissa ja muutoksia suunnitelmiin

Kesä alkaa hiljalleen kääntyä syksyyn ja ajatukset alkavat suuntautua lomailusta ja kesätöistä toisen vuoden opintoihin ja Viikin luentosaleihin sekä opiskelija-aterioiden pariin. Kokonaan opinnot eivät jääneet pois mielestä kesäkuukausinakaan, sillä suuntasin Islantiin suorittamaan maataloustieteiden kandidaatin tutkintoon kuuluvaa maatilaharjoittelua. Olin jo pitkään ennen harjoittelupaikan hankkimista halunnut käydä Islannissa, ja sopivan tilan löytyminen juuri täältä tuntui uskomattoman hienolta ja latasi paljon odotuksia tähän kesään. Pohjois-Islannissa sijaitsevalla harjoittelutilalla ennestään tuttujen lypsylehmien lisäksi pääsin työskentelemään myös lampaiden, hevosten ja vuohienkin parissa. Suuri osa työstäni oli lypsämistä, mutta sitä juuri olin kaivannutkin.

Islanninkarjaa ensimmäisenä laidunpäivänä toukokuussa

Maataloustieteitä opiskelevat suorittavat siis ensimmäisen tai toisen lukuvuoden jälkeisenä kesänä maatalous- tai puutarhaharjoittelun, jossa tutustutaan maatalouteen ja päästään soveltamaan ja näkemään luentojen antia käytännössä. Maitotilalla kasvaneena maataloustyöt olivat toki ennestään tuttuja, mutta oli hienoa päästä työskentelemään tilalla, jossa eläinmäärä oli suurempi, eläinlajeja oli useampia ja jonka toimintatavat erosivat melkoisesti siitä mihin olin kotona tottunut. Tuotantoa ja tehtäviä töitä osasi myös katsoa täysin uusin silmin opiskellun teorian valossa. Islannissa vietetty aika myös toi rutkasti varmuutta omasta pärjäämisestä myös muualla kuin tutuissa kotoisissa ympyröissä, ja mikäli vain mahdollista haluan ehdottomasti lähteä suorittamaan osia opinnoistani Suomen ulkopuolelle myös jatkossa. Töiden ohessa jäi onneksi aikaa myös lomailulle ja pääsin tutustumaan Islantiin myös tilan rajojen ulkopuolelle. (Matkailuvinkki: Jos koskaan matkustatte Islantiin ettekä pelkää korkeita paikkoja, vierailkaa Drangey-nimisellä saarella pohjoisessa; henkeäsalpaavan kaunis ja ainutlaatuinen paikka!)

Tulevista vuosistani Viikissä tulee hieman erilaisia kuin olin alun perin suunnitellut, sillä suunnittelemieni kotieläintuotannon opintojen sijaan päädyinkin pitkän ja hyvin tasaväkisen pohdinnan jälkeen valitsemaan kandivaiheeseen kasvintuotannon suuntaavat opinnot. Takinkääntööni vaikutti muun muassa kasvintuotantotieteiden laaja valikoima erikoistumisaloja ja yleisesti kiinnostus biologiaan sekä fuksivuoden kurssien aikana kasvanut into kasveja ja kasvintuotantoa kohtaan. Valinta oli vaikea ja monta kertaa pyörsin jo tehdyn päätökseni; tuotantoeläimet ja niiden hyvinvointi ovat edelleen lähellä sydäntäni ja uskon, että olisin lopulta varmasti ollut tyytyväinen kumpaankin ratkaisuun. Nyt kuitenkin odotan pian alkavia kasvintuotannon opintoja innolla ja olen iloinen että luennot ja opiskeluarki alkavat taas!

Lopuksi vielä onnittelut uusille fukseille opiskelupaikoista ja tervetuloa! Lähtekää rohkeasti mukaan erilaisiin tapahtumiin ja opiskelijatoimintaan, Viikki on hieno paikka täynnä mahtavia ihmisiä ja kotoisuutta.

-Pia