Posteri- ja tiivistelmäohjeita

Tutkijapiirin perinteinen posterisessio järjestetään jälleen keskiviikkona 14.11 klo 14-16 Physicumissa salin D101 viereisellä käytävällä. Tilaisuus on kaikille fysikaalisten tieteiden opiskelijoille avoin ja osallistua voi joko ryhmänä tai yksin. Tervetulleita ovat kaikki aiheet meteorologiasta kosmologiaan ja fysiikan didaktiikasta nanotieteisiin.

Palauttamalla tiivistelmän, valmistamalla posterin ja osallistumalla posterisessioon opiskelija saa yhden opintopisteen. Tiivistelmä ja posteri tulee palauttaa osoitteeseen tommi.tenkanen_at_helsinki.fi torstaina 8.11 klo 23.59 mennessä. Tutkijapiirin vetäjät huolehtivat posterien painatuksesta. Painatuksen kustantaa Fysiikan laitos.

Ennen posterisessiota järjestetään aiheeseen liittyvä teemakokoontuminen torstaina 1.11, jolloin perehdytään konferenssiposterin ja -tiivistelmän laadintaan Szabolcs Galambosin johdolla. Tapaaminen järjestetään Physicumin salissa E205 klo 14-16.

Kuinka tiivistelmä laaditaan

Tiivistelmän rakenne on seuraava:

– Tiivistelmän otsikko
– Tekijät, muotoa “N. N. Fyysikko”
– Keskimmäisten nimien, jos sellaisia on, nimikirjaimia käytetään, jotta vältetään sekaannukset muihin tiedettä tekeviin N. Fyysikoihin
– Esittelijöiden nimet alleviivataan (konferensseissa yleensä vain yksi, tutkijalinjan posteritilaisuudessa kuitenkin kaikkien niiden ryhmän opiskelijoiden, jotka haluavat posterintekoa ja -esittelyä harjoitella sekä saada opintosuoritusmerkinnän)
– Yhteydet, eli osastot/laitokset, joihin tekijät kuuluvat
– Sähköpostiosoite, eli tekijä(t), joilta voi tiedustella lisätietoja
– Varsinainen teksti koostuen lyhyestä johdannosta, tutkimuskysymyksen asettelusta (lukijalle pitää syntyä kuva, miksi tästä ollaan/pitäisi olla kiinnostunut) ja posterissa käsiteltävistä asioista

Tiivistelmästä tulee kirjoittaa niin yleistajuinen, ettei lukijan tarvitse olla aiheen asiantuntija sen olennaisen sisällön ymmärtääkseen. Maksimipituus tiivistelmälle on yksi A4, kun varsinaisen tekstin fontti on 12pt.

Tiivistelmälle voi ottaa mallia Heli Hietalan kirjoittamasta esimerkkitiivistelmästä. Saman tiivistelmän TeX-pohjan löydät täältä (avautuu oikeassa muodossa esim. Texmakerilla), mutta voit kirjoittaa tekstin myös word-muotoisena. Kannattaa myös tutustua viimekertaisen posteritilaisuuden hyväksyttyihin tiivistelmiin.

Mallia tiivistelmälle voi katsoa myös eri konferenssien abstraktikirjoista. Esimerkiksi vuoden 2011 Fysiikan Päivien abstraktikirja löytyy täältä.

Valmiit tiivistelmät asetetaan näkyville tutkijapiirin nettisivuille.

Posteriohjeita

Työn voi tehdä joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, ja sen aihe voi olla mikä tahansa tekijöitä kiinnostava fysiikkaan liittyvä aihe. Työn aihe voi siis olla suunnitteilla oleva tai
toteutunut kandi- tai pro gradu -työ tai esimerkiksi viime kesän kesätöihin liittyvä aihe.

Kannattaa huomata, että työn ei tarvitse sisältää uutta tutkimusta – tärkeintä on harjoitella posterin tekemistä ja esittelyä.

Posterin ulkonäkö- ja muotovaatimukset:

– Koko A1, pystyyn
– Muoto täysin tulostusvalmis pdf-tiedosto
– Posteri tulee tehdä samalla kielellä kuin tiivistelmä
– Posterissa tulee käsitellä tiivistelmässä luvattuja asioita
– Sijoita otsikko ja tekijöiden nimet posterin yläosaan siten, että posteri on helppo tunnistaa
– Erota selkeästi, mikä on omaa tutkimusta – jos sellaista esität – ja mikä on muiden tuloksia. Muista siis lähdeviittaukset!
– Varmista, että kaiken tekstin (mukaan lukien kuvatekstit ja diagrammit) pystyy lukemaan parin metrin etäisyydeltä
– Hyvä nyrkkisääntö on, että kappale- ja kuvatekstit ovat vähintään fonttia 24pt (korkeus 0.9cm) ja väliotsikot vähintään 36pt (1.2cm)
– Käytä värejä, kuvia sekä kuvaajia
– Muista, että tulostin ei voi tulostaa aivan paperin reunaan asti

Myös posterille on olemassa Heli Hietalan tekemä esimerkkiposteri sekä saman posterin TeX-pohja.

Tarjolla on myös “tyhjä” TeX-pohja posteria varten sekä LaTeX-muotoilun avuksi muotoilun määrittelytiedostot A0poster.cls ja axodraw.sty. Voit myös käyttää Helsingin yliopiston valmista mallipohjaa.

Mitä posterisessiossa tapahtuu

Posterisessio järjestetään Physicumissa salin D101 viereisellä käytävällä. Posterisessiossa opiskelijat esittelevät posteriaan muille osallistujille, eli toisille opiskelijoille ja laitoksen henkilökunnalle. Tilaisuudessa on viinitarjoilu.

Tilaisuuden aikataulu:

– Klo 9.00 Posteritaulujen pystytys ja posterien kiinnitys
– Klo 14.00-16.00 Posterisessio
– Klo 16- Posteritaulujen purku

Suoritusmerkintä edellyttää posterin tekijöiltä läsnäoloa klo 14-16. Posterien tekijät on velvoitettu osallistumaan myös posteritaulujen pystytykseen ja purkuun.

Posterin ja tiivistelmän lähettäminen

– Sähköpostilla to 8.11 klo 23.59 mennessä osoitteeseen tommi.tenkanen’at’helsinki.fi
– Viestin yhteyteen kaikkien tällä posterilla osallistuvien opiskelijoiden nimet ja opiskelijanumerot
– Tiivistelmä liitetiedostona mieluiten pdf-muodossa
– Posteri täysin tulostusvalmiina pdf-muotoisena liitetiedostona

Lisäohjeita voit kysyä tutkijapiirin vetäjiltä.

Posteriohjeet on muokattu Otso Huuskan kirjoittamista tutkijalinjan vuoden 2011 posteritilaisuuden ohjeista.

This entry was posted in Posterisessiot. Bookmark the permalink.