Vuosikatsaus 2016

Hei kaikki,

Osoittautui, että tutkijapiirin blogin päivittäminen tuntui kaikkia muita piirin vetämiseen liittyviä rutiiniaskareita niin paljon triviaalimmalta, ettei sitä tullut tehtyä, toisin kuin n. vuosi sitten ajattelin. Piirin sisäiset tiedotukset hoidettiin pääasiassa sähköpostilistoilla ja sosiaalisessa mediassa. Miksi pitäisi vielä samalle kohderyhmälle erikseen samat asiat blogata?

Mutta kun kohderyhmä blogille ei olekaan pelkkä tutkijapiiri. Siksi lienee ihan perusteltua kertoa aina välillä myös täällä, mitä piirille kuuluu ja mitä me oikeastaan tehdään.

Vuonna 2016 piiri järjesti tavalliseen tapaansa luentoja ja excuja yhteensä 20. Opiskeluviikkoja lukuvuodessa on 6*4 = 24, joten keskimäärin vajaa yksi pienempi tapahtuma viikossa. Näissä käsiteltiin Helsingin seudulla toimivien tutkimusryhmien projektien lisäksi ajankohtaisia aiheita gravitaatioaalloista AlphaGO:hon ja planeetta X:ään. EM-drive -paperiakin käytiin kriittisellä silmällä läpi pikkujouluissa.

Toukokuussa tutkijapiiri järjesti yhteistyössä materiaalifysiikan laitoksen kanssa viikon mittaisen kesäkoulun. Suurimmalta osin 1.-2. vuoden opiskelijoista koostuva kesäkoulu oli palautteen perusteella hyvää mieltä nostattanut tapahtuma, jossa jopa myös opittiin ja inspiroiduttiin.

Kesäkoulussa. (Kuva E. Mannfors)

Kesän jälkeen syyskausi aloitettiin tiederetriitillä Nuuksiossa. 11 piiriläistä kerääntyi viikonlopuksi Lärkansin partiomökkiin toteuttamaan kesän mittaan suunniteltuja projekteja, joihin kuului mm. vesiraketti ja Maan ytimen löytäminen. Tutkimisen ohessa leikittiin partiolaisia; ruokaa ei ostettu Unicafesta vaan kokattiin itse. (Ja yhtä chili-yllätystä lukuunottamatta hyvin kokattiinkin.)

Vesiraketti päätyi puuhun, tässä sitä noukitaan sieltä pois. Kuva: Jonkun kamerasta

Vesiraketti päätyi puuhun, tässä sitä noukitaan sieltä pois. (Kuva A. Kormu)

Partiokämpän olohuone, tutkimuslaboratorio ja ruokasali. Kuva: Jonkun kamerasta

Partiokämpän olohuone, tutkimuslaboratorio ja ruokasali. (Kuva A. Kormu)

Näiden lisäksi tutkijapiiri organisoi myös FyTe -kurssin yhteyteen kaikille avoimen posterisession jo kolmatta vuotta peräjälkeen. Parhaan posterin kunniamaininta: äänestyksen voitti Sami Auno aivokuvantamis-esityksellään.

Siinä tutkijapiirin vuosi 2016; toivotamme hyvää vuotta 2017 ja toivomme piiriläisten olevan jatkossakin aktiivisia! — kukaan ei ymmärtääksemme ole tutkijapiiriaktiivisuudesta kärsinyt, päinvastoin hyödyt ovat monet.

– Tomi & Tutkijapiirin vetäjät

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.