Kesäkoulu 2017

Kesäkoulu vuosimallia 2017 tuli ja meni ja nyt on vuorossa pieni katsaus siitä, mitä teimme neljän päivän aikana. Tänä vuonna aiheena oli hiukkasfysiikka sekä teoreettiselta että kokeelliselta kannalta tarkasteltuna. Koulu järjestettiin Kumpulassa 15.-18.5. ja päivät vierähtivät nopeasti luentojen ja iltaohjelman parissa.

Maanantaina kuuntelimme Mikko Voutilaista kokeellisesta puolesta ja paikalla oli myös jatko-opiskelijoita kertomassa tutkimuksesta. Illalla suuntasimme Salmisaaren liikuntakeskukseen Prison Islandiin, jossa kilpailimme joukkueina toisiamme vastaan vaeltaen huoneesta toiseen pulmia ratkoen. Tämä osoittautui odotettua liikunnallisemmaksi, kun haasteet olivat “floor is lava” tyyppisiä ja useammat saivat polvensa mustelmille (minä myös).

Tiistaina vuorossa oli teoreettista alkeishiukkasfysiikkaa ja kosmologiaa koskevat luennot, jotka piti Kimmo Tuominen. Laskareissa tarkasteltiin mm. Feynman diagrammeja. Heti päiväohjelman loputtua n. klo 16.30 suuntasimme Seurasaareen kaikkine ruokakassiemme grillaamaan. Listalla oli grillivartaita omien täytevalintojen mukaan ja tietenkin tikkupullaa (kiitos Anni).

Grillailua Seurasaaressa

Tikkupullaa

Keskiviikkona Eija Tuominen kertoi säteilyilmaisimista ja tietenkin myös laboratorioturvallisuudesta, jonka jälkeen suuntasimme tekemään laboratoriotöitä. Vierailimme Physicumin kellarissa sijaitsevissa puhdastiloissa ja työskentelimme myös itse ilmaisinlaboratorion puolella. Analysoimme myös labrassa saamaamme dataa myöhemmin iltapäivällä. Illalla oli vuorossa megazone, joka ainakin palautteen perusteella oli paras iltaohjelma kesäkoulussa

Keskiviikko illan tunnelmia Megazonen aulasta.

Kumpulan puhdastilan vierailu

Viimeisenä päivänä Aleksi Vuorinen oli puhumassa meille QCD:stä ja Niko Jokela säieteoriasta. Kiitosta opiskelijoilta tuli päivän todella mielenkiintoisista luennoista. Viimeisen päivän iltaohjelmana menimme syömään ravintolaan yhdessä luennoitsijoiden kanssa.

Näin siis kului tämän vuoden kesäkoulu ja ainakin allekirjoittanut nautti todella paljon luennoista ja iltaohjelman puitteissa muihin tutustumisesta. Täytynee kyllä myöntää, että loppuviikosta vähän väsytti, kun päivät venyivät todella pitkiksi. Onneksi lounaaseen kuului kahvi.

Kesäkoulu oli lukuvuoden viimeinen tapahtuma (joo okei oli siellä se HIPin seminaari vielä kesäkoulun jälkeen), palaamme jälleen toiminnan pariin kesän jälkeen. Tutkijapiiri kiittää ja kuittaa kuluneesta vuodesta ja toivottaa oikein hyvää kesälomaa!

– Anna

Ps. kiinnostuneille, kesäkoulun luentodiat löytyvät koulun sivuilta

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.