Vihreän farmasian uudet ulottuvuudet

By Reijo Kärkkäinen, University instructor, Alumnae relations
Faculty of Pharmacy, University of Helsinki

Pysyvä muutos on mahdollinen.

Generation Green -tiimi hakee ajattelun ja systeemin muutosta. Haluamme kasvattaa uuden sukupolven, joka lähtökohtaisesti sisäistää ympäristövaikutukset lääkkeen koko kehitys- , tuotanto- ja käyttökaaren osalta eli molekyylistä jätteeksi. Tämä uusi ajattelu on mallinnettavissa muille toimialoille kansallisella ja globaalilla tasolla. Tässä ajattelussa otetaan huomioon vertailukelpoinen kehitys sellaisilla toimialoilla kuten esimerkiksi metsäteollisuus, elintarvikkeet, puhdistusaineet ja IT-tuotteet.

Tiekartassa on askelmerkit opetuksen sisällöstä lähtien lääketoimijoiden toimintamuutoksiin, lainsäädäntömuutoksiin sekä lääkkeen käyttäjien ymmärryksen ja mielenkiinnon lisääntymiseen. Lääketoimijoilla tarkoitetaan lääketeollisuutta, apteekkeja, lääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

Vihreän farmasian uusiin ulottuvuuksiin on kohdistettu positiivista mielenkiintoa yhteiskunnan keskeisten lääkealan toimijoiden taholta. Viranomaiset, lääketeollisuus, apteekkisektori sekä farmasian alan eri järjestöt ovat suhtautuneet vihreän farmasian perusajatuksiin positiivisesti. Työssä tarvitaankin ennen muuta asennemuutosta, mutta myös lainsäädännöllisiä ja toiminnallisia muutoksia.

Lääkealalla lääkkeiden ympäristövaikutukset eivät ole vielä olleet keskeisesti esillä. Tämä on jossain määrin ymmärrettävääkin, sillä kaikki lääkkeisiin liittyvä on hyvin tarkkaan säänneltyä. Sääntely ulottuu lääkkeen laatutekijöistä niiden hintoihin ja korvauksiin.

Ympäristökriteerit tulevat varmasti mukaan myös lääkealalle. Lääketeollisuus voi ottaa ympäristökriteerit uutena positiivisena ja jopa lääkkeiden hintamekanismiin vaikuttavana asiana. Myyntilupa- ja korvattavuusprosesseissa tulisi tulevaisuudessa huomioida myös ympäristökriteerit. Lääkkeen käyttäjien mielenkiinto tulee kohdistumaan myös ympäristöeettisiin tekijöihin lääkkeen laadun, tehon, turvallisuuden ja kustannusten lisäksi. Lääkkeen käyttäjien kuluttajanäkökulma on heräämässä entistä vahvemmin huomioimaan lääkkeiden ympäristövaikutukset.

Julkisen sektorin lääkehankinnoissa tulee jatkossa huomioida myös ympäristökriteerit. Tämä voidaan toteuttaa pääosin poliittisilla päätöksillä. Myyntilupakriteerit ovat osa EU:n sääntelyä. Korvattavien lääkkeiden hintamekanismi on kansallisen viranomaisen käsissä. Lääkekustannusten kokonaistaloudellisessa tarkastelussa tulee ympäristökysymykset ottaa huomioon.

Lääkkeen käyttäjällä on oikeus turvallisiin ja tehokkaisiin lääkkeisiin, ja viranomaisten päätöksiin on voitava luottaa, olipa kyseessä uuden lääkkeen myyntilupa, rinnakkaislääkkeen myyntilupa, vaihtokelpoisen lääkkeen valinta taikka valmisteyhteenvedon sisältö. Lääkkeen käyttäjällä on myös oikeus ympäristön kannalta mahdollisimman vähäriskisiin valmisteisiin. Riskien arvioinnissa on otettava huomioon sekä lääkeraaka-aineen hankinta ja tuotanto että lääkkeen varsinainen teollinen valmistus sekä lääkkeen käyttö sekä laitoksissa että avohoidossa, reseptillä tai itsehoidossa.

Lääkepakkauksissa voidaan nykyisten varoitusmerkintöjen lisäksi huomioida lääkkeen ympäristöriskien taso.

Generation Green -tiimin tarkoituksena on osana Helsingin yliopiston ideapohjaista tiedekilpailua käynnistää prosesseja, joita hyvinkin nopeasti voidaan toteuttaa farmasian opetuksessa ja tutkimuksessa, kansallisessa ja kansainvälisessä keskustelussa, lainsäädäntövalmistelussa, hyvien käytäntöjen kehittämisessä (Good Environmental Practice), julkisissa lääkehankinnoissa, lääkeinformaatiossa sekä lääkkeen käyttäjien ympäristötietoisuuden lisäämisessä.