Mokopanesta Mtambothiniin

Täristyämme lauantaina Limpopon bush- ja highveldin kuoppaisilla hiekkateillä suuntasi ensimmäinen osa ryhmästämme sunnuntaina Mokopanesta omatoimisesti autoillen kohti Mpumalangan provinssia ja Siyabuswan pikkukaupunkia. Muutamaa oikeasta risteyksestä ohiajamista ja elämäänsä väsynyttä vastaantulevaa ohittajaa lukeenottamatta n. 150 kilometrin matka sujui hyvin, ja löysimme perille majapaikkoihimme.

Osa meistä yöpyy perinteisemmässä bed & breakfast -tyyppisessä majapaikassa, paikallisen kuninkaallisen suvun mukaan nimetyssä KwaMahlangussa, ja toiset taas kuulun ndebele-taiteilija Esther Mahlangun taidekoulun yhteydessä sijaitsevassa Lombeni-majatalossa. Estheristä kertovat myöhemmin lisää Aino ja Lena, jotka haastattelevat häntä huomenna.

DSC_0951

DSC_0953

DSC_0943

Kauttaaltaan Ndebele-taiteella koristeltu Lombeni sijaitsee idyllisessä Mthambothinin (afrikaansiksi Weltevrede) kylässä muutaman kilometrin päässä Siyabuswan kaupunkimaisemmista osista. Mthambothinissa autenttista kenttätyöilmapiiriä tuovat muun muassa innoissaan tervehtivät lapset ja lukuisat vapaana vaeltelevat kotieläimet. Äänityksissämme voi kuulla kielenoppaiden puheen lisäksi kukkojen kieuntaa ja aasien huutoja, ja varsinkin monet kissan- ja koiranpennut kirvoittavat joukostamme usein ihastuneita huudahduksia. Myös vastaanotto paikallisten taholta on ollut erittäin lämmin.

IMG_20160515_145412

Hieman ei-toivottua jännitystä elämiimme tuovat majapaikan seinillä elelevät suuret, vaikkakin harmittomat hämähäkit. Paikalliset ovat myös varoitelleet kivuliaasti purevista muurahaisista sekä ruohikoissa vaanivista käärmeistä. Jälkimmäisistä ei toistaiseksi ole onneksi havaintoja.

Lähipäivinä eri ryhmät kirjoittavat omasta tutkimuksestaan erilliset postaukset. Stay tuned.

<3:lla Stefu