Christopher Evatt: Elämää ylläpitävä bisnes kantaa

Elämässä on paljon muutakin kuin raha ja rahanteko, joten yrittäjyyden pitää olla tasapainossa yrittäjän elämän kanssa. Pitkän linjan konkari, sarjayrittäjä ja yritysvalmentaja Christopher Evatt kannusti Helsinki Think Companyyn kokoontuneita tuoreita yrittäjiä uskomaan omaan osaamiseensa.

evatt

– Yrittäjyydessä on kyse suhteista. Otetaan esimerkki luonnosta, jos loinen imee emokasvin kuiviin, ei jää mitään. Myös loinen kuolee. On tärkeätä ymmärtää, että yritykset toimivat osana ekosysteemiä. Ne ovat toisistaan riippuvaisia ja hoivaamalla alihankinta-, toimittaja- ja asiakassuhteita yritykset menestyvät myös itse. Ahneus tappaa, Evatt vertaili.

Evatt tunnustaa kokeneensa itse niin menestystä kuin tappioita, usein paras yrittäjyysoppi tulee kantapään kautta. Työttömänä ja  rahattomana pienen lapsen isänä hän aloitti aikoinaan kotimaassaan Uudessa-Seelannissa puutavarabisneksen tyhjästä, kun eväinä oli vain oma sinnikkyys ja sattuman mukanaan tuoma tilaisuus.

– Minusta raha ei ole ollut koskaan este yrityksen perustamiseen. Aina löytyy jokin keino päästä alkuun, kun vaan uskoo itseensä, on idearikas ja selvittää erilaisia mahdollisuuksia. Toisaalta raha ei myöskään ratkaise ongelmia, se piilottaa niitä, Evatt väittää.

Tie menestykseen on aina mutkikas ja matkalla sattuu asioita. Evatt myös kannustaa yrittäjiä tarttumaan asioihin. Jos joku asia tai tilanne ei miellytä, sille voi tehdä jotain. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan tai odottamaan että ihme tapahtuu.

-Yrittäjän pitää mennä vaikka läpi harmaan kiven, jos tilanne vaatii sitä. Muut eivät tee sitä puolestasi, Evatt patistelee.

Mistä tiedän onko yritysidea toimiva?

Kaikkein nopein tapa aloittavalle yrittäjälle ottaa selvää markkinoista, on jutella potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Evatt suosittelee käymään keskusteluja asiakkaiden tarpeista ja oman idean muokkaamista siihen suuntaan, että se palvelee asiakkaita. Teknologian ja vaikeiden termien taakse ei kannata piiloutua, vaan tuotteesta tulee tehdä yksinkertainen, ymmärrettävä ja tarjota  vaikka testikäyttöä, jos se on mahdollista.

Tasapaino työn ja muun elämän kanssa

Kun ihminen työskentelee itselleen mielekkäiden asioiden parissa, hän kukoistaa ja voi hyvin myös muilla elämän alueilla. Elämän tulee olla tasapainossa, liika stressi voi tappaa ja työlle omistautuminen voi pilata ihmissuhteet. Toisaalta ikä ei ole este työssä onnistumiselle.

– Yritykseni parhaat työntekijät ovat olleet yli 60-vuotiaita. Edellytän vain että työt tulevat tehtyä, mutta muuten työntekijöillä on vapaat kädet. He voivat hoitaa työnsä kotoa käsin, iltaisin tai viikonloppuna niin halutessaan. Joustava työ on toiminut erittäin hyvin ja nämä henkilöt ovat erittäin motivoituneita.

Olenko tarpeeksi hyvä?

Kerran Christopher Evatt keskusteli ystävänsä kanssa työpaikasta, jota tämä olisi halunnut hakea. Ilmoituksessa määritellyt ominaisuudet eivät kuitenkaan täsmänneet miehen koulutukseen ja taustoihin.

– Kehotin häntä hakemaan paikkaa joka tapauksessa. Teimme yhdessä hakemuksen, jossa kerrottiin kuinka kyseistä tehtävää koskevia haasteita voisi alkaa ratkoa. Jätimme kokonaan pois koulutustaustan, iän ja muut asiat jotka eivät vastanneet hakuilmoituksen määrittelyjä. Kaveri sai paikan. Itseasiassa hänen aloittamansa toiminta kantoi paljon pidemmälle. Kehittäminen kantautui hyötyinä ja uusina toimintatapoina ympäri kaupunkia.

Evatt kehottaa tekemään listan itsestäsi. Listaa asioista joita osaat, joista sinulla on kokemusta ja mitä ominaisuuksia sinussa on. Tähän voi mennä aikaa, mutta lopputulos on palkitseva. Me kaikki osaamme paljon asioita, ne ovat vahvuutemme ja niiden varaan voi rakentaaa oman yrittäjäminän.

/ Taija Vento