Hostien Kick-off – mitä jäi käteen?

Lähes jokaisella työpaikalla käydään kehityskeskusteluja, brainstormataan ja pidetään visiointi-iltapäiviä, joissa esimies tai konsultti luennoi tuottavuudesta ja työhyvinvoinnista PowerPoint-slidejen tukemana. Niinpä myös Think Companylla kehityskeskustellaan ja visioidaan. Työpaikkamme toimintakulttuuriin eivät kuitenkaan kuulu kuiva pönötys tai kalvosulkeiset. Eilisiltapäivänä starttailimmekin syksyä Demoksen Outi Kuittisen johdolla. Kiitokset vain Outille – oli aika äärimmäisen inspiroiva ja innostava kolmetuntinen! Kick-off sisälsi hostien asiantuntijaluentoja, hyppimistä, piirtämistä, mallinukkena olemista, post-it -lappuja, keskustelua, pullakahvittelua ja valitusvarttia. Kaiken tämän seurauksena host-tiimi lienee nyt entistäkin skarpimpi ja osaavampi ;>

1150806_152483701617445_98190050_n
Think Companyn toiminnan kehittäminen ja yhteisön kasvattaminen olivat luonnollisesti iltapäivän ykkösteemoja. Pohdiskelimme, mitä Helsinki Think Company voi tarjota niin yrittäjyydestä kiinnostuneelle opiskelijalle kuin satunnaiselle ohikulkijallekin. Kartoitimme tilan tarjoamia mahdollisuuksia, mietimme erilaisia tapahtumakonsepteja (tervetuloa vain hostin aamiaiselle!) ja keskustelimme viestintä- ja markkinointikeinoista. Kaikenlaiset kehitysideat ja yhteistyöehdotukset otetaankin 999581_152483508284131_1637846712_nennakkoluulottomasti vastaan! Tapahtumaideoita voi tulla kertomaan paikan päälle tai vaikka laittamalla sähköpostia host-thinkcompany@helsinki.fi.

Ennakkotehtävänä me hostit olimme valmistelleet asiantuntijaluentoja. Erityisesti Tiinan ja Katjan luennot verkostoitumisesta ja 2010-luvun yrittäjyydestä nostivat esille muutaman hyvän pointin. Aloittelevan yrittäjän tärkein ominaisuus on – tättärää, ylläriylläri – olla utelias ja uskoa iteensä. Jos ei itse usko asiaansa, ei sitä tee takuulla kukaan muukaan! Itseluottamus ja usko omaan osaamiseen ovat lähtökohtana sille, että bisnes lähtee pyörimään. Toinen tärkeä taito on verkostoitumiskyky. Verkostoituminen ja kontaktien hankinta onnistuu parhaiten suoralla toiminnalla. Sähköpostin laittaminen on helppoa ja kivutonta, mutta varmin tapa solmia kumppanuuksia on marssia suoraan asianomaisen henkilön puheille. Konkreettisena esimerkkinä Tiina kertoi omista Think Africa -viikon järjestelykokemuksistaan. Alexander Stubbin saaminen mukaan järjestelyihin olisi luultavasti helpompaa, jos Tiina olisi triathlon-tapahtumassa mennyt rohkeasti jututtamaan herraa. Nyt yhteydenotot jäävät avustajan sähköpostikansion pohjalle. Tilaisuuden tullen ei siis kannata epäröidä. Suora kontaktointi vaatii toisinaan mukavuusalueelta poistumista, mutta se on varmin tapa jäädä mieleen ja saada jotain aikaan.

1234374_152483268284155_858603433_n
”Pokkamies”-termi nousi sparrauskeskustelujen hitiksi. Termi on lanseerattu Tieteestä Toimintaa -verkostossa, mutta Think Company otti tästä kopin. Olkaamme siis kaikki pokkamiehiä ja -naisia, poistukaamme mukavuusalueiltamme ja marssikaamme suoraan ministerin puheille! Katjan neuvo ”toimi ensin, ajattele sitten” tukee tätä pokkamiesmentaliteettiä. Liiallinen itsekritiikki ja harkinta aiheuttaa toisinaan menetettyjä mahdollisuuksia. Ennakkoluuloton heittäytyminen voi toki johtaa katastrofeihin, mutta usein sen kaltaisella toiminnalla menestytään ja luodaan uutta. (Ja elämä nyt yleisesti ottaen on hiukan hauskempaa, jos välillä elää fiiliksen mukaan ja antaa lähteä vähän lapasesta.)