Pop Science Cafe tuo opiskelijoiden äänen kuuluviin

Syyskuun loppupuolella Think Companylla alkavassa Think&Do Clubissa sekä ajatellaan että tehdään. Klubi-illat pyöräyttää käyntiin Pop Science Cafe, jossa kuullaan lyhyitä ja iskeviä esityksiä yliopiston eri tieteenaloilta. Mielenkiintoisen idean takana on teologiaa ja kasvatustiedettä opiskeleva Mari Huotari, 26.

Mari Huotari

Idea Pop Science Cafesta syttyi vaihtoaikanani Berliinissä. Paikallinen ystäväni alkoi järjestää kokoontumisia, joissa ihmisen pitivät lyhyitä esitelmiä omista tieteenaloistaan hyvin yleistajuisesti. Tilaisuudet olivat olivat hauskoja ja ajattelin, että sellaisia olisi mukava järjestää myös Suomessa. Vain sopiva tila puuttui – ajatus jäi hautumaan.

Kun Think Company keväällä avasi ovensa, oppimateriaalien parissa työskennellyt Huotari alkoi hyödyntää avointa työtilaa etätyöpäivinään. Inspiroiva ympäristö toi ajatukset Pop Science Cafen aloittamisesta uudelleen esiin.

Tulin Think Companylle lähinnä hyvän työtilan vuoksi, mielikuvani yrittäjyydestä oli yksipuolinen ja ajattelin, että yrittäjyys ja yliopisto-opinnot eivät sopisi yhteen. Nyt näkökulmani on avartunut. Tajusin että myös Pop Science Cafen takana oleva idea on tavallaan hyvin yrittäjämäinen -siinähän tuodaan tiedettä käytännön tasolle ja opiskelijat pääsevät tuomaan tietämystään esille asiantuntijaroolissaOpiskelijat panostavat opintoihinsa usein valtavasti, mutta harvoin tuovat tietämystään esiin luentosalien ulkopuolella.

Ensimmäisessä Pop Science Cafessa torstaina 26.9 klo 17-19 kuullaan kolme esitystä. Psykologian laitoksen tohtorikoulutettava Eino Partanen kertoo sikiön aivojen kehityksestä. Kieliteknologian opiskelija Marjo Sutinen kertoo kieliteknologiasta tieteenalana ja sen soveltamisesta käytöntöön. Huotari itse esittelee uskonnollista johtajuutta pohjautuen tuoreeseen graduunsa.

Oli yllättävän vaikeaa löytää puhujia. Ehkä opiskelijat ovat vielä hiukan arkoja esittelemään omia opinnäytetöitään. Toisaalta en ollut itsekään tullut ajatelleeksi, että esittelisin graduani julkisesti. Toivon, että Pop Science Cafesta tulee matalan kynnyksen tilaisuus, johon eri vaiheissa olevat opiskeljat löytävät tiensä, sekä kuulijoina että esiintyjinä.