Yliopistolaisen yrittäjyyden uusia tuulia

Tämä perjantai startattiin Think Companylla inspiroivalla Demos Helsingin vetämällä ideaworkshopilla, jossa pohdittiin yliopistolaisen yrittäjyyden tilaa ja tulevaisuutta. Tilaisuus oli kaikille avoin ja paikalla oli sekä yliopiston henkilökunnan että opiskelijoiden edustajia.

Ideat lähtivät lentoon. Mitä sanotte esimerkiksi seuraavista ajatuksista:

– Tutkimuksen teko yliopistossa voisi tapahtua entistä kiinteämmässä yhteistyössä yritysten kanssa. Opinnäytteet muuttuvat mielekkäämmiksi myös opiskelijoille, kun tieteen avulla ratkaistu ongelma hyödyttää yhteiskuntaa ihan konkreettisesti. Ehkä myös (joillakin aloilla mahdollinen) kuilu yliopiston ja työelämän välillä voisi kaventua. Aloite ja kannustus tähän olisi hyvä tulla opetushenkilöstön ja opinnäytteiden ohjaajien taholta.

– Palveluiden kokoaminen ja Think Companyn resurssien laajentaminen: Miten toimintaa fokusoidaan, kun resursseja saadaan lisää? Laajennetaanko palvelutarjontaa vai tehostetaanko nykyistä? Pitäisikö nykyistä sisältöä koota enemmän yksiin kansiin? Ollaanko liian levällään, ja onko se tässä yhteydessä hyvä vai huono asia?

– Yrittäjämäinen ajattelu muuttaa yliopistoa. Pitäisikö muuttaa myös rahoitusta? Perustetaanko opiskelijoille vaikka starttirahasto omien ideoiden kokeilua varten? Tarjotaanko tekemiseen painottuvia kursseja massaluentojen sijaan?

– Hidas byrokratia ei tee hyvää luovuudelle. Ideoiden hauduttelu vuosia on sitä paitsi kallista puuhaa. Muutetaanko suhtautumista: kokeillaan ensin – ajatellaan sitten – jatkokehitetään tarvittaessa.

Sokeriksi pohjalle heitettiin villi idea:

– Perustetaanko oma Business School Viikin kampukselle? Resurssit ja tarvittavat kurssithan ovat jo käytännössä olemassa, kunhan ne muotoiltaisiin ja brändättäisiin houkuttelevaksi kokonaisuudeksi.

Think Companylla on lupa ehdottaa. Mukavaa viikonloppua!