Koulutusta pakolaisleireille -tiimin kokemuksia Mainiolta

MainioSettlements - Pitch

Mainio-Campin ensimmäisenä aamuna istuin melko epäileväisenä Aalto Yliopiston Design Factoryssa ja ihmettelin, mitä kummaa seuraavat viisi päivää tulisi tapahtumaan ja miksi ihmeessä lupauduin olemaan siinä mukana. Yrittäjyys ei ole varsinaisesti koskaan kiinnostanut minua, tuotekehittely vielä vähemmän. Olen ehkä siinä mielessä tyypillinen valtiotieteilijä-humanisti, että olen lähinnä haaveillut olevani tulevan työurani ”asiantuntija-tehtävissä”, mitä ikinä se sitten tarkoittaakin.

Kävi kuitenkin niin, että viisi päivää myöhemmin kuuden hengen ryhmällämme, josta puolet oli Helsingin yliopistosta, puolet Aallosta, puolet Suomesta ja puolet maailmalta, oli käsissään konkreettinen ajatus siitä miten pakolaisleirien oloja ja opiskelua siellä voitaisiin parantaa suomalaisen koulutusosaamisen avulla. Meillä oli yhteistyökumppani, joka haluaa tavata ryhmämme marraskuussa ja kuulla mitä olemme saaneet aikaan ja mahdollisesti toteuttaa ajatuksemme Za’aterin pakolaisleirillä Jordaniassa.

Tämähän oli juuri sitä mitä halusin tehdä. Olisiko sitä ilman Mainio-Campia syntynyt? Tuskin. Onhan sitä kaikenlaisia ajatuksia pyöritelty jo aiemminkin päissämme, mutta konkreettiseen toimintaan ei olla ryhdytty. Mainio-Campin monitieteelliset, monikansalliset työryhmät, tiivis työtahti, leirin fasilitoijien jatkuva haastaminen ja päivittäiset mentorointihetket olivat omiaan auttamaan ajatusten kehittämisessä käytännön toiminnaksi.

Mainiosettlementspost-its

Nyt viikko leirin päättymisen jälkeen, keskusteltuamme ryhmämme kanssa, meistä neljä on kiinnostuneita sitoutumaan jatkossakin projektiin. Muut kaksi olivat myös kiinnostuneita näkemään miten pitkälle meidän yhdessä alulle panemamme projekti kantaa ja mahdollisesti myöhemmin kiireiden helpotuttua palaamaan takaisin mukaan tiimiin. Myös selkeät askelmerkit siitä, miten tästä mennään eteenpäin on jo asetettu.

Uskon, että itselleni viisipäiväisestä leiristä sytykkeen antajana on ollut enemmän hyötyä kuin kaikista yliopiston työelämäopinnoista yhteensä. Mikäli Helsingin yliopisto haluaa profiloitua aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja toivoo opiskelijoidensa ottavan aktiivisesti osaa yhteiskunnalliseen toimintaan, on Mainio-Campin kaltaisten tapahtumien järjestäminen erinomainen ajatus! Pitkästä aikaa opin taas jotakin toiminnasta, aktiivisuudesta ja työnteosta pelkän kriittisen ajattelun sijaan. Mielestäni kolme ensimmäistä ovat vähintään yhtä tärkeitä arvoja yliopistolle, kuin kriittinen ajattelu.

Otto Kivinen

Vuoden 2013 Mainio-UniCamp leiriläinen