Ensimmäinen Mini Challenge – Maailmanparannusta ja vähän skumppaa!

Ensimmäiseen Mini Challengeen osallistunut Sylvia Sene kertoo mitä Mini Challengessa tapahtui. Sylvia kuvassa keskellä.

sylvia

Helsingin yliopistolla tapahtuu jotain konkreettista aivan liian harvoin. Toki teoreettinen opiskelu luo pohjaa oman tieteenalan ajattelulle, mutta välillä tuntuu että innokkaalla ja idearikkaalla opiskelijalla ei ole tarpeeksi väyliä, mihin purkaa loistavat parannusehdotuksensa kaikkeen mahdolliseen.

Onneksi yliopiston sähköpostiin kolahtaa joskus muutakin kuin opintosuoriteilmoituksia. Avanto Helsingin ja Helsinki Think Companyn haaste, Mini Challenge osui meilitulvassa silmään. Otsikointi oli lupaava: tule pohtimaan suomalaisyritysten roolia Afrikassa! Ilmoittaudu Mini Challengeen! Ajankohtainen aihe maailmanparannusnäkökulmalla. Loistavaa.

Kaksipäiväinen Mini Challenge pidettiin Helsinki Think Companyn tiloissa Kaisaniemessä. Mini Challengen koko tarkoitus oli esittää konkreettinen ratkaisu seuraavaan ongelmaan: miten auttaa suomalaisten yritysten kehitystä edistävää liiketoimintaa Afrikassa?

Ensimmäisenä päivänä hahmotettiin ongelma toimijoineen ja teemoineen. Toisena päivänä esiteltiin valmiit ideat pienelle yleisölle, jossa istui muun muassa kehityspoliittisen toimikunnan pääsihteeri Miia Toikka.

Oli erityisen ilahduttavaa huomata, että opiskelijoita oli useilta eri aloilta ja opintovaiheista. Porukka jakautui kauppatieteilijästä kehitysmaatutkijaan, ympäristöekonomista uskontotieteilijään. Eikä siis yllättävää, että keskustelu ja ideointi yltyi välillä kiihkeäksi. Onneksi Avannon Antti, Johannes ja Ellen pitivät huolta, että keskustelumme pysyivät oikeilla poluilla.

Mitä lopulta saimme aikaiseksi? Muun muassa ehdotuksen eettisesti toimiville yrityksille suunnatusta tosi-tv -ohjelmasta ja afrikkalaisia yliopistoja hyödyntävästä kehityspoliittisesta ohjelmasta.

Tunnelma Mini Challengen esitysten jälkeen oli helpottunut ja tyytyväinen. Kummatkin ryhmät saivat esityksensä jälkeen monipuolisen palautteen ja lasin kylmää skumppaa kouraan.

Jaoimme ryhmämme kesken yhteystiedot – entäs jos ideoita ryhtyisikin toteuttamaan? Kippis sille.