Mitä eroa on normaalilla ja pikakaurahiutaleella?

Valitsimme aiheeksemme tavallisten kaurahiutaleiden ja pikakaurahiutaleiden eron tutkimisen. Miten niiden prosessointi eroaa, ja onko sillä vaikutusta ravintoarvoihin? 

Teknologinen ero hiutaleiden välillä syntyy jyvänytimien leikkauksessa. Normaalit hiutaleet leikataan kokonaisista kauran jyvistä tehden niiden paksuudeksi >0,5 mm. Pikakaurahiutaleet taas valmistetaan jo leikatuista jyvistä ja niiden paksuuden on oltava <0,3 mm. Pikakaurahiutaleet voidaan valmistaa normaalikaurahiutaleista jatkamalla niiden leikkaamista eli prosessointia. Näin ollen pikakaurahiutaleet ovat pidemmälle, eli enemmän prosessoituja. Mutta onko prosessoinnin määrällä vaikutusta tuotteeseen? 

Aloitimme vertailemalla normaalin kaurahiutaleen ja pikahiutaleen ravintosisältöä. Otimme vertailuun normaalin kaurahiutaleen edustajaksi Elovena täysjyvä kaurahiutaleen ja pikahiutaleen edustajaksi Nalle Pikakaurahiutaleen. Hypoteeseistä poiketen hiutaleiden ravintosisällöt ovat täysin samat. Hiilihydraatit, kuidut ja hivenaineet kuten magnesium, rauta sekä sinkki saavuttavat molemmilla tuotteilla täysin samat arvot. Molemmat hiutaleet ovat saaneet pakkaukseensa ravitsemusväitteen ’runsaskuituinen’.
Jatkettaessa vertailua puhtikauraan, joka on täysjyväkaurasta valmistettua kaurajauhetta, ei suuria eroavaisuuksia ravintosisällöstä löydy edelleenkään. Mistä kuluttajille on muodostunut ajatus suuren, normaalin kaurahiutaleen terveellisyydestä, ja onko siinä perää? 

Vaikka ravitsemuksellista eroa ei ravintosisältöjen perusteella löytynyt, on kysymys kuitenkin kiinnostava. Nettiä selatessa useammalta keskustelupalstaltakin löytyi pohdintaa siitä, onko hiutaleiden välillä eroa. Esiin nousi esimerkiksi kysymys siitä, pitävätkö pikakaurahiutaleet huonommin nälkää tavallisiin verrattaessa. Ravintosisällön perusteella voisi kuvitella nälänpitävyyden olevan samaa luokkaa, sillä energiaa ja kuitua saa kummastakin tuotteesta yhtä paljon.  

Verrattuna normaalin ja pikakaurahiutaleen ravitosisällöt

Eroa löytyi vihdoin hiutaleiden imeitymisestä. Verensokerivaste eli Glykeeminen indeksi ilmaisee imeytyvien hiilihydraattien vaikutusta verensokeriin. Korkea glykeeminen indeksi on tuotteilla, jotka sisältävät nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, ja jotka myös nostavat verensokeria. Kyseinen glykeeminen indeksi on korkeampi pikakaurahiutaleilla kuin normaalilla hiutaleella. Harvard Health Publishing sivuston mukaan tavallisten kaurahiutaleiden glykeeminen indeksi on 55, kun taas pikakaurahiutaleilla sama arvo on 79. Vaikka ravintoarvot ovat tismalleen samat kummassakin tuotteessa, on glykeemisessä vasteessa melko merkittävä ero. Tämä ero arvoissa selittää hypoteesit sekä käyttäjäkokemukset, joissa normaalit kaurahiutaleet pitävät paremmin nälkää. 

Aihetta tutkiessa netin keskustelupalstat pongahtivat ensin esiin, mutta hieman syvemmin aiheeseen perehtyessä löytyi myös tutkimustietoa aiheesta. Eräässä tutkimuksessa (Ludvig ym. vuosi 1999) oli tutkittu glykeemisen indeksin vaikutusta energiametaboliaan ja sitä, kuinka paljon tutkittavat söivät testiaterian jälkeen. Tässä tutkimuksessa tavalliset kaurahiutaleet oli luokiteltu glykeemisen indeksin mukaan ryhmään ”keskisuuri glykeeminen indeksi”, kun taas pikakaurahiutaleet kuuluivat ryhmään ”korkea glykeeminen indeksi”. Tutkimuksessa selvisi, että pikakaurahiutaleista valmistetun puuron jälkeen tutkittavat söivät 53 % enemmän energiaa, kuin  tavallisen puuroannoksen syöneet. Tämä osoittaa sen, että ravintoarvot voivat olla identtisiä, mutta vaikutus metaboliaan, nälänpitävyyteen ja seuraavaan ateriaan voi olla merkittävä.  

Vaikka eroja kaurahiutaleiden ravintosisällössä ei ollut lainkaan, on niiden imeytymisessä eroa. Kuluttajien kokemukset suuremmasta näläntunteesta pikakaurahiutaleiden syönnin jälkeen johtuu niiden glykeemisien arvojen eroavaisuudesta. Normaaleilla kaurahiutaleilla arvon ollessa matalampi, pitävät ne myös verensokerin tasaisempana aterian jälkeen. Voimme siis todeta että nälän poissa pitämisen kannalta normaalien kaurahiutaleiden olevan parempi valinta ateriaksi, kuin pikakaurahiutaleet, vaikka niillä ei ravitsemussisällöllisesti ole eroa.  

  • Merituuli Hannonen ja Sara Koivisto

Lähteet 

Atkinston F., Foster-Powell K., Brand-Miller J., Glycemic index and glycemic load for 100+ foods, 27/08/2017 

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods  

Ludwig D., Majzoub J., Al-Zaharani A., Dallal G., Blanco I., Roberts S., High Glycemic Index Foods, Overeating and Obesity, 1999 

http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/103/3/e26.full.pdf  

Salovaara Hannu, Viljat ja palkokasvit, 2017 

https://moodle.helsinki.fi/pluginfile.php/1777227/mod_resource/content/1/ETK123_2017_Viljateknologia1_pruju.pdf 

Hätönen, K., Lindström J., Laatikainen T., Hiilihydraatit ja niiden terveysvaikutukset Miten arvioida hiilihydraattipitoisten elintarvikkeiden laatua? 4/2014 

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114506/URN_ISBN_978-952-302-114-3.pdf?sequence=1 

7 vastausta artikkeliin “Mitä eroa on normaalilla ja pikakaurahiutaleella?”

  1. Tosi mielenkiintoiset tulokset saitte!
    Olisi kiva tietää, missä muissa tuotteissa näkyy tälläinen ero, eli että vaikka ravintoainesisältö on sama, niin kuitenkin erilainen prosessointi vaikuttaa.

    Kun aletaan pohtia tarkemmin, niin kuluttajat saattavat saada pikakaurahiutaleista mielikuvan, että ne ovat jotenkin epäterveellisempiä, kuin normaalit kaurahiutaleet, koska sana ”pika” johdattelee ehkä kiireisempään elämäntyyliin ja esim. pikaruokapaikkoihin.

    1. Totta, mietityttää kyllä missä muissa tuotteissa prosessointi vaikuttaa samoin. Itse ainakin tulee katsottua vain ravintosisältöjä kaupassa, sen enempää elintarvikkeen prosessointia pohtimatta.

  2. Olitte valinneet todella mielenkiintoisen aiheen. Teksti oli hyvin kirjoitettu ja minusta oli kiva, että olitte ottaneet mukaan kuluttajien kommentteja näistä tuotteista. Lisäksi pidin siitä, että olitte esittäneet hypoteesin, jonka kautta lähestyitte asiaa. Lopputulos oli minusta yllättävä. Tästä voidaan päätellä, että prosessoinnin ei tarvitse vaikuttaa edes tuotteen ravintoarvoihin, jotta sillä on erilaisia vaikutuksia elimistössämme. Minulle tuli mieleen onkohan olemassa samantyyppisiä eroja joidenkin toisten tuotteiden välillä.

  3. Selkeästi kirjoitettu teksti! Aihe oli kiinnostava, koska itsekin tulee tehtyä joka aamu puuroa. Ero hiutaleiden imeytyvyydessä on suhteellisen iso, mikä oli odottamatonta.

  4. Selkeä ja mielenkiintoinen teksti. Tuo huomio glykeemisen indeksien eroissa oli todella yllättävä. Kaurasta ja sen terveysvaikutuksista puhuttaessa ei juuri koskaan kiinnitetä sen suurempaa huomiota kauran olomuotoon/hiutalekokoon ja muuhun prosessointiin. Jos kerran näillä kahdella kaurahiutaleella oli jo näin suuri ero keskenään, tuntuu erittäin hassulta, ettei kauran käsittelyjen aiheuttamista muutoksista kauravalmisteiden ravintoarvoon puhuta yleisesti sen enempää! Tästä aiheesta haluan tietää ehdottomasti lisää.

  5. En ollut koskaan edes ajatellut että pikakaura- ja tavallisilla kaurahiutaleilla olisi mitään ravitsemuksellista eroa! Yllättävää että niiden glykeemiset indeksit poikkesivat noinkin paljon toisistaan. Onneksi kuitenkin ravintoarvot ovat oikeastaan identtiset ja voi hyvällä omalla tunnolla käyttää niitä kiireisinä aamuina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *