Tuetut verkko-opetuspalvelut ja esimerkkejä

Palvelu Kuvaus Esimerkkejä opetuskäytöstä
Adobe Connect Adobe Connect eli AC on verkkokokousympäristö (web-conferencing), jossa voidaan reaaliaikaisesti kommunikoida www-selaimella jakaen videokuvaa ja ääntä
Blogit
Verkkojulkaiseminen väline mm. kurssille, seminaarille tai tapahtumalle.

E-lomake Sähköisellä lomakkeella voidaan kerätä ilmoittautumisia, (opiskelija)palautetta, tutkimusaineistoa, ennakkotietoja tai liitetiedostoja.

Moodle Verkko-oppimisympäristö tarjoaa monipuolisia vuorovaikutteisen verkkotyöskentelyn mahdollisuuksia niin lähiopetuksen tueksi kuin verkkokurssillekin.

Plagiaatintunnistus Urkund

Plagiaatintunnistusjärjestelmä tekstien alkuperäisyyden selvittämiseen ja tieteellisen kirjoittamisen ohjaukseen sekä lähdeviitteiden merkitsemisen opettamiseen.

Presemo Aktivointisovellus sopii opetuksen aikaiseen opiskelijoiden aktivointiin esimerkiksi massaluennolla kysymyksin, äänestyksin ja keskusteluin.

Tenttiakvaario Tila joustavaan sähköiseen tenttimiseen.

• Esimerkkejä voi hakea WebOodista hakusanalla “tenttiakvaario”

UniTube UniTube-palvelun avulla yliopiston henkilökunta voi omatoimisesti tehdä ja julkaista yliopistotyöhön liittyviä videotallenteita.

Unitube-studiossa Aleksandriassa tehdyt tallenteet:

Unitube-luentosalissa tehty tallenne (sali 1 ja 2 Metsätalossa):

Wiki
Ryhmätyöväline, joissa voidaan lukemisen ohella myös helposti lisätä ja muokata sisältöjä.

MOOC

Pilvipalvelu, jossa on mahdollista järjestää massiivinen avoin verkkokurssi (Massive Open Online Course).

Flinga Visualisointi­työkalu yhteisölliseen tiedonrakenteluun esim. pienryhmätyöskentelyyn lähiopetuksessa. Koko luokkahuone voi osallistua samanaikaiseen työskentelyyn. Voidaan myös kerätä osallistujien kommentteja, kysymyksiä ja vastauksia kaikkien näkyville.

Yammer  Yammer on yksityinen sosiaalinen verkko, jonka kautta voit olla yhteydessä muihin käyttäjiin, jakaa tietoja ryhmien välillä ja organisoida projekteja. Ainoastaan helsinki.fi-sähköpostiosoitteen omaavat voivat liittyä Yammeriin, joten keskustelusi ovat suojattuja ja näkyvät vain organisaatiosi käyttäjille. Vastaava kuin Facebook, mutta kirjautuminen HY:n tunnuksilla.

OneDrive

Verkkotallennustila, joka on käytettävissä kaikilla käyttämälläsi laitteilla. Tiedostoja voi tallentaa, jakaa ja työstää toisten käyttäjien kanssa. Vastaava kuin GoogleDrive, mutta kirjautuminen HY:n tunnuksilla.