Rohkeasti erilainen

hytinkoskiTaloudellisesti vaikeina aikoina säästetään kuluissa ja vähennetään riskejä. Toimintaa sopeutetaan tulovirtoihin ja hyvä niin. Uutta nousua rakennettaessa on kuitenkin vaara, että sekä investoinneista että oman päätyön, esimerkiksi työtehtävien, palvelujen ja tuotteiden kehittämisestä, tingitään. Valitettavasti tämä saattaa vain syventää ongelmia, sillä kaikki eivät voi tarjota ”sitä samaa”. Tämä lisää haasteita myös sivistyspuolella, esimerkiksi jos useat kansalliset koulutusorganisaatiot tarjoavat keskenään hyvin samankaltaista opetusta. Sama pätee uskoakseni myös yliopistojen tutkimukseen. Vakiintuneiden alojen perustutkimusta tarvitaan aina, mutta samalla kannattaa tavoitella myös rohkeasti uusia omanlaisia avauksia. Tämän päivän uudet (tai uusvanhat) tutkimuskohteet ovat huomisen valtavirtaa – ja hyvä niin, sillä tiedon pitääkin kumuloitua ja täydentyä sekä yksilöiden että organisaatioiden yhteistyönä.

Helsinki Summer School nostaa esiin Helsingin yliopiston, Hanken Svenska handelshögskolanin ja Aalto-yliopiston erikoisosaamista kansainvälisille yliopistojen perusopiskelijoille, tohtoriopiskelijoille tai jo työ/yrityselämässä toimiville ammattilaisille. Helsinki Summer School tarjoaa nyt elokuussa 2014 yhteensä 16 kurssia noin 400 kansainväliselle opiskelijalle. Mukana olevat kurssit on valittu tapahtumaan erityisesti sisällöllisiä näkökulmia, mutta samalla myös laadukasta opetusta korostaen. Tapahtuman oppimisympäristöksi muodostuu kaunis elokuinen Helsinki, mutta samalla taustalla vaikuttavat vahvat mielikuvat Suomesta juuri laadukkaan opetuksen, puhtaan luonnon ja turvallisen yhteiskuntarakenteen mallimaana.

Tutkimusjohtaja Hagen Henrÿn vetämä osuuskuntatiimimme sai loppuvuodesta 2013 kuulla, että Co-operative Enterprise Law -kurssimme hyväksyttiin mukaan nyt pyörivän Helsinki Summer Schoolin kurssitarjontaan. Tämä oli meille erinomainen uutinen, sillä vaikka Hagen tunnetaan juuri kansainvälisenä osuuskuntalain asiantuntijana, niin Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin koordinoima Osuustoiminnan ja yhteisötalouden yliopistoverkostomme on jo yhdeksän vuoden ajan toteuttanut opetustaan tieto- ja viestintäteknologian välityksellä. Olemme viime aikoina pohtineet taas mahdollisuutta täydentää verkko-opetustamme myös luento-opetuksella (blended learning), joten tämä kurssi tarjoaa meille tärkeää pilotointipohjaa.

Kurssin sisältötavoitteena meillä on tutustuttaa opiskelijat osuustoiminnan perusteisiin (KTT Eliisa Troberg), kansainvälisten osuuskuntalakien taustoihin, eri maiden nykytilanteisiin ja niiden tulevaisuuden trendeihin. Opetus laajentuu suomalaisesta kehyksestä (esim. vierailu Pellervo-seuraan) opiskelijoiden kotimaihin ja sieltä globaaliin näkökulmaan. Kurssin aloitti yhteensä 12 opiskelijaa 10 eri maasta. Mukana on sekä yliopiston perusopiskelijoita että jo yritys- ja työelämässä työskenteleviä ammattilaisia. Kurssilaisia kiinnostavat  kurssimme erikoisteemat ja Suomi/suomalaisuus. Minulla on ollut ilo seurata kurssikoordinaattorina sekä Helsinki Summer School -tapahtuman onnistunutta toteutusta, aktiivista opiskelijatukea ja -tiedotusta että tietysti oman kurssimme etenemistä opetusta kuunnellen, opetusteemoista keskustellen ja merkittävissä suomalaisissa yrityksissä (OP-Pohjola, LähiTapiola ja Valio) vieraillen.

Visit_OP-Pohjola_1

OP-Pohjolan brändi- ja vastuullisuusjohtaja Stina Suominen (vas.) vastaanotti tutkimusjohtaja Hagen Henrÿn ( 5.vas.) vetämän Co-operative Enterprise Law -kurssilaisten yritysvierailun 11.8.2014. Kuva: Jussi Kulmala/OP-Pohjola

Tämä kaikki sai minut pohtimaan sitä, kuinka usein, paljon ja turhaan kainostelemme mahdollista omaa erikoisosaamistamme. Kun globaalissa maailmassa perustiedot löytyvät internetistä ja perustuotteet peruskauppojen hyllyiltä, niin juuri spesiaalituotteet ja -osaaminen herättävät aitoa kiinnostusta. Siksi myös meidän suomalaisten yliopistojen tulisi käydä läpi aina uudestaan oman organisaatiomme toimintaa ja osaamistamme – usein jopa historiallisesti pidemmällä aikavälillä. Voi nimittäin olla, että näin löydämme sellaisia paikallisia helmiä, joita ei aikaisemmin pystytty, osattu tai hoksattu hyödyntää riittävästi. Ja jos pystymme vielä yhdistämään erikoisosaamisemme positiiviseen Suomi-brändiin ja paikalliseen ympäristöön, niin kokonaisuus voi olla enemmän kuin osiensa summa. Ja mikä parasta, tätä voidaan toteuttaa myös Helsingin ulkopuolella. Tästä esimerkkinä  Rovaniemen Midnight Sun Film Festival tai Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Mikkelin yksikön tutkitusti suosittu ja laadukas englanninkielinen kauppatieteiden kandidaatin tutkinto (BScBA).

Suomalaista osaamista ja yhteiskuntaamme arvostetaan kansainvälisesti. Poistetaan siis turhat takalukot, kartoitetaan mitä me osaamme, kehitetään rohkeasti erikoisuuksiamme ja pistetään pöytä koreaksi. Sitten kutsutaan myös kansainväliset ystävämme valitsemaan mieleisensä tarjolla olevista paikallisista tutkimus-, koulutus- ja kehittämisherkuista.

Helsinki Summer School 2014: http://www.helsinkisummerschool.fi/home/index

Tekstin kirjoittaja Pekka Hytinkoski toimii verkko-opetuskoordinaattorina Ruralia-instituutissa
.