Lähiruokaa, luomua vai jotain ihan muuta?

kujalaLähiruoasta ja luomusta puhutaan nykyään paljon. Välillä sitä itsekin pysähtyy ruokaostoksilla ollessaan miettimään, millaista ruokaa sitä oikein tulee ostettua ja mitä sitä kannattaisi tai ”pitäisi” ostaa. Suosisiko lähiruokaa vai enemmin luomua? Vai olisiko lähiluomu vielä parempi vaihtoehto kuin lähiruoka tai luomu yksistään? Lähellä tuotettu luomutuote kuulostaa hyvältä, mutta onko lähiluomu -tuotteita saatavilla lähikaupoissa ja kuinka paljon vaivaa kannattaa nähdä tällaisten tuotteiden etsimiseen ja hankkimiseen. Vai ostaisiko vain sen, minkä halvimmalla saa, oli se sitten tuotettu missä ja millä tavalla tahansa? Tuskin olen ainut, joka on pohtinut näitä asioita. Useimmilla rahaa on kuitenkin rajallisesti käytettäväksi ruokaan. Tokikaan luomu tai lähiruoka ei aina tarkoita kalliimpaa hintaa, mutta usein näinkin on.

Itse olen onnekseni päässyt työni kautta tutustumaan lähemmin lähiruokaan ja luomuun sekä niiden vaikutuksiin ennen kaikkea talouden ja työllisyyden näkökulmasta, mutta myös muutenkin. Jo päättyneessä hankkeessamme minulle tuli entistä selvemmin esiin lähiruoan edut. Lähiruoka tulee läheltä lyhyiden kuljetusmatkojen päästä, minkä lisäksi lähiruoka todella edistää alueen taloutta ja työllisyyttä. Jos esimerkiksi julkisella sektorilla käytettäisiin muutamankin prosentin verran enemmän lähiruokaa, voisi se tuoda maakuntiin lukuisia, jopa useita kymmeniä tai satoja työpaikkoja lisää (Viitaharju, Määttä, Hakala & Törmä, 2014).

Luomutuotannon on puolestaan todettu useiden tutkimusten mukaan olevan ekologisempi tuotantotapa kuin tavanomainen tuotanto. Luomutuotteissa on myös todettu olevan vähemmän jäämiä torjunta-aineista kuin tavanomaisissa tuotteissa. Tällä hetkellä selvitämme luomun talous- ja työllisyysvaikutuksia; esimerkiksi työllistääkö luomutuotanto tavanomaista tuotantoa enemmän. Jos näin on, tuo se taas yhden syyn lisää käyttää ja myös tuottaa luomutuotteita.

Luomuruoan suosimiselle on siis useita hyviä perusteita. Mutta miksi sitten kaikki eivät käytä pelkästään luomutuotteita? Niiden käytön määrä riippuu kuluttajien arvojen ja valintojen lisäksi paljon myös siitä, mikä on sen lähimarketin tarjonta, missä kuluttajalla on tapana käydä ruokaostoksilla. Jos vaihtoehtona on laadukkaita luomutuotteita järkevään hintaan, niitä todennäköisesti myös ostetaan. Toisaalta kauppakaan ei voi myydä jotain sellaista, mitä ei tarjolla ole. Esimerkiksi luomulihaa ostettaisiin useiden selvitysten perusteella enemmän kuin sitä tuotetaan. Luomutuotantoa tulisikin lisätä: tuotannon ja kysynnän välistä eroa täytyisi saada pienemmäksi.

Onneksi suunta näyttää oikealta, mutta vielä tarvitaan paljon töitä asian eteen. Pelkkä kuluttajien luomutuotteiden lisääminen ei yksistään riitä, mutta jokainen kuluttaja voi omilla valinnoillaan edesauttaa luomutuotannon lisäämistä.

Kirjoittaja HTM Susanna Kujala (os. Määttä) toimii Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa projektisuunnittelijana.

Lähteet:
Viitaharju Leena, Määttä Susanna, Hakala Outi ja Törmä Hannu (2014). Työtä ja hyvinvointia! Lähiruoan käytön aluetaloudelliset vaikutukset Suomen maakunnissa. Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti, Raportteja 118.