Hyvä käytäntö: Selvitys: Miten tehokas on oppilaitoksen turvallisuuskoulutus?
Kohde: 77 uuden ammattikorkeakouluopiskelijaa mukana selvityksessä
Selvitys, turvakävely, koulutus ja turvaopas:
- Miten tehokas oppilaitosten kampusalueen turvallisuuskoulutus on?
- Onko nykyinen tapa valistaa nuoria turvallisuudesta ja sen tärkeydestä riittävä?
- Onko opiskelijoilla riittävästi tietoa vaaratilanteessa toimimisesta?
- Suhtaudutaanko turvallisuusasioihin eri tavoin turvakävelyn jälkeen ja
- kun opiskelijoille on jaettu turvaopas.
- Löytyykö eroa suomalaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden asenteiden välillä?
- Kysely, jonka tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla määrällisenä tutkimuksena.
- Mukana 77 uuden opiskelijan ryhmä mukana, joka jaettiin 15 hengen ryhmiin ja näillä pienryhmillä suoritettiin turvallisuuskävely kampusalueella.
- Koulutuksessa jaetaan kampuksen turvaopas ja kerrotaan sen sisällöstä.
- Turvaopas löytyy sekä paperiversiona että koulun verkkosivuilta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Todettua:
- Turvallisuuskoulutuksen tärkeys ei ole täysin selvä opiskelijoille.
- Opetuksen pitäisi aidosti kiinnostaa opiskelijoita.
- Kampuksella opiskelee vajaa 2000 opiskelijaa. Vaaratilanteissa jokaisen on tiedettävä miten toimitaan.
- Suomalaiset opiskelijat eivät pidä turvallisuuskoulutusta yhtä hyödyllisenä kuin kansainväliset opiskelijat.
- Turvallisuutta voidaan käsitellä tapahtumaprojektien riskinhallintasuunnitelmien yhteydessä.
- Pelastussuunnitelma luodaan, mutta se ei yksin riitä. K oulut tekevät turvallisuussuunnitelmia, antavat turvallisuuskoulutusta ja harjoittelevat pelastautumista.
- Jokaisen koulun poistumisharjoituksen ja sisälle suojautumisharjoituksen yhteydessä puhutaan jälleen turvallisuudesta. Näiden harjoitusten yhteydessä jaetaan opettajille linkki valmiiseen opetusmateriaaliin.
Toimenpide-ehdotuksia:
- Turvallisuuskoulutuksiin esimerkkejä tositapahtumista.
- Kertaus poistumisharjoitusten yhteydessä.
- Kertaus tapahtumaprojektien riskienhallintaosioissa.
- Opiskelijat, joilla on kokemuksia tositapahtumista, esimerkiksi VPK-tausta, voisi vat kertoa kokemuksistaan toisille.