Hyvä käytäntö: Koulumatkaturvallisuus, Vihreä Risti –menetelmän testausta koulukäytössä
Kohde: Peruskoulun oppilaat 1.-6. luokat
KOULUMATKATURVALLISUUS Vihreä Risti –menetelmän testausta koulukäytössä
- Tilastoitu oppilaiden koulumatkaan liittyviä turvallisuustekijöitä,
- suoritettu kysely oppilaiden huoltajille sekä
- analysoitu 3 kuukauden seurantajaksolla tilastoituja läheltä piti -tilanteita Vihreä Risti -menetelmän avulla.
- Sekä opettajat että oppilaat pääsivät osalliseksi työmenetelmästä.
- Menetelmää toteutettiin paperiversioina ja yhteistoiminnallisesti.
- Vihreä Risti –menetelmä ohjeistettiin aiemmin opettajille yhteisessä opettajainkokouksessa.
- Vihreä risti –menetelmä:
- Koulumatkalla sattuneiden läheltä piti –tilanteiden analysointi.
- Seurantajaksolla todetut vaara- tai läheltä piti -tilanteet kirjattiin havaintojen mukaisesti pikakirjauksena opettajanhuoneen ilmoitustaululle.
- Siitä ne kirjoitettiin turvallisuustiimin toimesta auki vaaratilannekuvauksiksi ja
- kuvaukset jaettiin opettajille ohjeistuksen kera.
- Informaatio jaettiin koteihin Wilman ja vanhempainillan kautta.
Todettua:
- Menetelmä tarjosi luokissa hyvän tilaisuuden käsitellä oman koulun oppilaiden liikennekäyttäytymistä. Parantamisehdotuksia sateli runsaasti.
- Lapset ajattelevat asioita erittäin kriittisesti, jopa kriittisemmin kuin vanhemmat.
- Menetelmän avulla on helppo löytää heikot lenkit, joiden eteen työtä tulee tehdä tehokkaammin.
- Tuloksia hyödynnetään sekä turvallisuuskasvatuksen suunnittelussa että liikenneturvallisuusviikolla.
- Tulevina turvallisuuspäivinä käytetään menetelmää sovellettuna ja analysoidaan kulloinkin ajankohtaisia tilanteita.
- Turvallisuuskampanjan kohteeksi tulevaisuudessa kolme asiaa:
- Omin jaloin kouluun-,
- Kilauta kelloa- ja
- Kaikki pyöräilijät käyttävät valoa -kampanjat.