JA EI-KIELELLISET KEINOT
Tiimimme työ sijoittuu seuraaville tutkimusaloille:
Yhteistyökumppanit: Tsuyoshi Ono (University of Alberta Edmonton), Ryoko Suzuki (Keio University), Sandra Thompson (University of California, Santa Barbara), Michael Ewing (University of Melbourne), Leelo Keevallik (University of Linköping), Marja-Liisa Helasvuo (University of Turku), Elise Kärkkäinen (University of Oulu), Peter Auer (University of Freiburg)
Käyttäen sekä arkisista että institutionaalista tilanteista kerättyä aineistoa keskitymme kielen ja kehollisen toiminnan vuorovaikutukseen sekä sosiaalisen toiminnan sekventiaalisuuteen. Tutkimme luokkahuoneaineistossa esiintyviä oppilaiden kysymyksiä ja opettajien arvioivia vuoroja erityisesti sen kannalta, miten niitä kohdellaan ja millainen niiden sekventiaalinen sijainti on. Tarkastelemme myös sitä, miten opettajien arvioivat vuorot toimivat pedagogisena voimavarana. Toinen tutkimuskohteemme on monikielisessä keskustelussa esiintyvien käännösvuorojen muotoilu. Lisäksi tutkimme vuorojen ajoitusta keskustelussa sekä kehollisen toiminnan roolia siinä, miten intersubjektiivinen suuntautuminen esineisiin ja niihin viittaamiseen muodostuu. Olemme myös hiljattain käynnistäneet projektin, jossa tutkitaan sitä, miten prosodia liittyy kysymiseen eri kielissä. Suunnitelmissa on tutkia tulevaisuudessa myös kehollistuneita vastauksia pyyntöihin sekä meneillään olevan toiminnan fyysistä ulottuvuutta yhteisymmärryksen perustana.
Yhteistyökumppanit: Catrin Norrby (University of Stockholm), Chiara Monzoni
Tutkimme episteemisen asennoitumisen ja epäsymmetrian merkitystä intersubjektiivisuuden rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tarkastelemme uutta informaatiota vastaanottavia vuoroja sekä tietämisen ja tietämättömyyden osoituksia keskusteluissa. Erityisesti kysymme miten nämä käytännöt toimivat yhteisyyden/itsenäisyyden ja affiliaation/disaffiliaation osoittamisessa. Luokkahuoneaineistosta tutkimme samaa teemaa kysymysten kautta, koska luokkahuoneessa kysymykset voivat olla samanaikaisesti sekä huomaamisen osoituksia että vahvistuspyyntöjä. Tarkastelemme myös itseen viittaamista keskustelussa, ja pyrimme ymmärtämään itsen ja itsetulkintojen muodostumista, ylläpitämistä ja niistä neuvottelua puheessa ja vuorovaikutuksessa.
Yhteistyökumppanit: Simona Pekarek Doehler (University of Neuchâtel), Yael Maschler (University of Haifa), Marja-Liisa Helasvuo (University of Turku)