VETURI-hanke

VETURI-hankkeen yleistavoitteena on tarkastella (perus)opetuksen ja tukitoimien organisointia oppilaille, joilla on esim. psyykkistä vakavaa oireilua, kehitysvamma tai autismin kirjoa.

Painopisteet:

  • Oppiminen ja vuorovaikutus
  • Autismin kirjon henkilöiden tuen tarve transitiovaiheissa
  • Poikkeavat opetusjärjestelyt perusopetuksessa
  • Ohjausmalli koulun konsultatiivisessa työssä
  • Psyykkinen oireilu koulussa

Vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen
VETURI-hanke kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on sen reunusalue, ns. vaativa erityinen tuki. Vaativaa moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pulmia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjon diagnoosi. Lisäksi tähän ryhmään saattaa kuulua kotiopetuksessa olevia lapsia, joiden opetuksen järjestämisestä on erittäin vähän tietoa.

Hankkeen tavoitteena on selvittää kohderyhmän oppilaiden opetuksen tilaa sekä hankkia tutkimustietoa kohderyhmän opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen kehittämiskokeilujen pedagogisista ratkaisuista, yhteistyöstä ja ohjausmalleista. Veturi-hanke muodostuu kehittävästä tutkimuksesta ja sitä tukevasta täydennyskoulutuksesta. Tutkimuksella on kaksi päälinjaa: laaditaan kansallinen kyselytutkimus, jonka avulla kartoitetaan kokonaiskuva tämänhetkisestä opetuksesta ja tutkitaan täydennyskoulutukseen liittyviä pedagogisia kokeiluja ja kehittämistyötä toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti.

VETURI-hanke alkoi joulukuussa 2011 ja päättyy kesäkuussa 2015.

Tutkijaryhmä:

  • Elina Kontu, FT, dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
  • Raija Pirttimaa, professori, Jyväskylän yliopisto
  • Henri Pesonen, tutkija, Helsingin yliopisto
  • Terhi Ojala, projektipäällikkö, Helsingin yliopisto
  • Tiina Kokko, tutkija, Jyväskylän yliopisto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *