Jenni Vartiainen väittelee pienten lasten luonnontieteiden opiskelun edistämisestä

Tulevana lauantaina 12.11.2016 klo 12 väittelee yksiköstämme Jenni Vartiainen aiheenaan Kehittämistutkimus: Pienten lasten tutkimuksellisen luonnontieteiden opiskelun edistäminen tiedekerho-oppimisympäristössä.

Väitöstilaisuudet ovat kaikille avoimia, juhlavia tilaisuuksia, jotka kestävät yleensä 2-4 tuntia.  Väitöstilaisuus alkaa aina väittelijän lyhyellä suomenkielisellä esitelmällä ja jatkuu vastaväittäjän ja väittelijän välisellä keskustelulla, jossa vastaväittäjä haastaa väittelijän puolustamaan väitöskirjansa sisältöä.

Tilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston Kemian laitoksen (A.I.Virtasen aukio 1) luentosalissa A110.

Vastaväittäjänä toimii professori Jouni Viiri Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta

Väitöskirja  on luettavissa Kemian opettajankoulutusyksikön sivuilta: http://blogs.helsinki.fi/kem-ope/tutkimus/julkaisut/vaitoskirjat/

TERVETULOA!

 

Kuva: Outi Haatainen / LUMA-keskus Suomi

Yksikkömme vahvasti edustettuna ECRICE2016-konferenssissa

ECRICE  eli  European Conference on Research in Chemistry Education on kemian opetuksen tutkimukseen keskittyvä konferenssi, joka järjestetään joka toinen vuosi.

Kansainvälisen konferenssin tavoitteena on jakaa niin alan tutkijoille kuin kemian opettajille tuoretta tutkimustietoa kemian opettamisesta ja oppimisesta kaikilla opetuksen tasoilla.  Osanottajia on ympäri maapalloa.

Tänä vuonna Barcelonassa järjestetyn ECRICE 2016 -konferenssin teema oli “Inspiring Science Education through Research”.  Yksikkömme johtaja professori Maija Aksela oli kutsuttu tilaisuuteen pääpuheen pitäjäksi aiheesta Promoting holistic sustainable development through chemistry teacher education.IMG-20160906-WA0001

Suomalainen kemian opetuksen tutkimus oli konferenssissa vahvasti edustettuina 12 suullisella esityksellä sekä useammalla posteriesityksellä. Suullisista esityksistä seitsemän oli Maija Akselan sekä yksiköstä valmistuneiden tohtoreiden tai  tohtorikoulutettavien pitämiä.

  • Jenni Vartiainen: Small Children’s Non-Formal Chemistry Education Virtually At Homes’ Parent’s Needs For Support
  • Jaana Herranen: A Design-Based Research: Student-Centered Chemistry Education Through The Use Of Students` Questions
  • Jaakko Turkka: Finnish Subject Teachers’ Perceptions Of Art Integration In Chemistry Education
  • Veli-Matti Ikävalko: Chemistry Teachers’ Views Of ChemistryLab Gadolin As A Meaningful Nonformal Learning Environment
  • Outi Haatainen: Towards Relevant Integrated Chemistry Education
  • Jarkko Joki: Longitudinal Study Of Students’ Conceptual Structures Concerning Chemical Bonding From Middle School To Upper Secondary School
  • Päivi Tomperi: Enhancing Teacher Learning Using Solo Taxonomy

Näiden lisäksi esiteltiin kansainvälistä tutkimushanketta ”Real-time experiments to enhance Chemistry Competencies in Secondary. What does it make the difference?”, jossa Simo Tolvanen ja Maija Aksela yksiköstämme ovat mukana.

Kuvat: Maija Aksela