Kemian opettajankoulutusyksikkö 15-vuotias!

Kemian opettajankoulutusyksikkö juhlii 15-vuotista toimintaansa!

Kemian opettajankoulutusyksikkö on kouluttanut kemian opettajia 15 vuotta. Yksikkö perustettiin Helsingin yliopiston Kemian laitokselle 01.08.2001. Kemia-Kemi -lehdessä julkaistiin uudesta yksiköstä uutinen vuonna 2003.

Aivan alusta tähän päivään asti Kemian opettajankoulutusyksikköä on johtanut professori Maija Aksela.

Kemian opettajankoulutusyksikkö kouluttaa osaavia ja innostavia, uusimpia opetuksen teemoja hallitsevia ja itseään jatkuvasti kehittäviä kemian opettajia. Yksikkö toimii yhteistyössä kemian opetusta tukevien ja kehittävien, sekä kansallisten että kansainvälisten toimijoiden kanssa. Esimerkiksi Kemianluokka Gadolin toimii yksikön opetuslaboratoriona sekä tutkimus- ja kehittämiskeskuksena.

Kemian aineenopettajakoulutus toteutetaan yhdessä Kemian laitoksen ja Opettajankoulutuslaitoksen sekä harjoittelukoulujen kanssa. Vuonna 2015 yksikön kursseille osallistui yhteensä 220 kemian opettajaopiskelijaa.

Kemian opettajankoulutusyksikön opetus on tutkimuspohjaista. Yksikössä myös tutkitaan kemian opetusta ja oppimista. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään muun muassa kemian opetuksen ja opettajien koulutuksen kehittämisessä. Vuoden 2015 aikana yksiköstä valmistui 3 väitöskirjaa, 3 lisensiaatintutkimusta, 8 pro gradu -tutkielmaa ja 4 kandidaatintutkielmaa.

Tutustu Kemian opettajankoulutuksen: