Kemopeyksikön vieraana: prof. Vesna Ferk Savec

Professori Vesna Ferk Savec levittää ympärilleen myönteistä kemiaa

Kemian opettajankoulutusyksikkö nauttii parhaillaan Ljubljanan yliopiston kemian opetuksen professori Vesna Ferk Savecin läsnäolosta. Hän on yksikön vieraana 1.5. – 6.8. välisen ajan. Yhteistyö Kemian opettajankoulutusyksikön kanssa on saanut alkunsa jo noin 15 vuotta sitten. Silloin prof. Maija Aksela ja prof. Vesna Ferk Savec tutustuivat toisiinsa Oxfordissa pidetyssä Gordon-konferenssissa, jonka aiheena oli Visualization in Education.

Sloveniassa Vesna Ferk Savec vastaa Kemian opettajankoulutuksen yksiköstä Ljubljanan yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella. Kemian opettajien koulutus on Ljubljanassa melko samankaltaista kuin Helsingin yliopistossa: kemiaa ja kemian opetusta opiskellaan rinnakkain. Ljubljanan yliopistossa kemian opetuksen tutkimusaiheita ovat muun muassa: mallintaminen, projektioppiminen, eriyttäminen kemian opetuksessa, kestävän kehityksen opetus ja tieto -ja viestintätekniikan hyödyntäminen opetuksessa.

Vierailunsa aikana hän on pitänyt luentoja yksikön henkilökunnalle, opiskelijoille ja jatko-opiskelijoille Slovenian koulujärjestelmästä ja erityisesti kemian opettajien koulutuksesta, sekä Slovenian kemian opetuksen tutkimuksen trendeistä. Valtakunnallisilla LUMA-päivillä Lahdessa 6.-8.6.2016 Ferk luennoi keynote -puhujana tieto- ja viestintätekniikan käytön mahdollisuuksista sekä haasteista tiedeopetuksessa. Ferkille itselleen läheisin tutkimusaihe on erilaisten mallinnuksien käyttäminen kemian opetuksen tukena. Tätä tutkimustyötä hän on tehnyt lähes kaksikymmentä vuotta.

Lisäksi Ferk on tutustunut Kemian opettajankoulutusyksikön omaan toimintaan ja tutkimustyöhön. Hän on kiinnostunut oppimaan muiden hyvistä käytänteistä ja kehittämään opetusta ja koulutusta.

Vesna Ferk on vieraillut Suomessa ensimmäisen kerran jo 1990-luvulla interrail -matkallaan ystäviensä kanssa. Tällä kertaa Kemian opettajankoulutusyksikön henkilökunta on saanut ilon tutustuttaa vierailijaa erityisesti Helsinkiin ja sen lähialueisiin. Vesna on tutustunut muun muassa uuteen Kaisakirjastoon, nauttinut Suomenlinnasta, Seurasaaresta, Hvitträskin linnasta, Porvoosta ja Hernesaaren Löylyn savusaunasta, istuttanut ja perannut kasvimaata, bongaillut lintuja Viikissä ja ja käynyt pyöräretkellä Järvenpään kulttuurimaisemissa. Järvenpäässä vieraillessaan Ferk ihastui Jean Sibeliuksen kotiin Ainolaan. Kotimuseon huonekaluja ja suomalaisten taiteilijoiden taideteoksia tutkiessa vierähti useampi tunti.

Vesna tutustui myös vanhaan Helsinkiin ja sen historiaan, kuten juuri avattuun ja uudistettuun Helsingin kaupunginmuseoon. Moni asia, kuten esimerkiksi 1900 -luvun alkupuolen keittiö on näyttänyt ihan samalta niin Sloveniassa kuin Suomessakin ja moni esine oli tuttu omasta mummolasta myös Vesnalle. Vesna aikoo viedä myös perheensä 1800 -luvun lopulla rakennettuun Vanhaan Kauppahalliin ja lokkien valtaamalle Kauppatorille. Ainakin katajalta tuoksuva suomalainen kuksa tulee päätymään hänen matkamuistojensa joukkoon.

Vesna_Ferk_2

Vesna Ferk Savec Helsingin uuden kaupunginmuseon pihalla.

Kuvat: Maija Aksela ja Päivi Kousa