Jo joutui armas aika ja suvi suloinen – Kemian opeopiskelijoiden kesäterveiset

Rankka työ vaatii rankat huvit, mutta minkälaisia huveja vaatii rankka opiskelu? Kemian aineenopettajaopiskelijat kertovat kesän suunnitelmistaan, tässä kootut terveiset ja menovinkit kesään 2017.

Opettajaopiskelijat laskettiin toukokuussa kesälaitumille Viikin tutkimustilan lehmien lailla. Mieli janoaa kesäisiä ilmoja, sillä monenmuotoista kesäistä tekemistä on opiskelijoilla tiedossa.

Kemian opettajaopiskelijoiden kesässä lomailu ei ole pääroolissa.  Kesällä opiskelijat keräävät monipuolista työkokemusta kesällä erilaisista töistä. Kemman koordinaattori Tanja vaihtaa kesäkuun alussa työmaisemia ja farmaseutin pätevyydellä hakeutuu apteekkiin töihin. Julia ja Kaisa ovat myös minun lisäkseni saaneet töitä opintojen kautta ja ahkeroivat myös opeyksikössä. Kuten aina, myös kesällä Essi puurtaa usean työn parissa, kuitenkin tiiviisti tiedekasvatuksen parissa, muun muassa järjestäen tiedeleirejä. Tonilla on täysin päinvastainen lähtökohta kesään, hänestä on  “aivan loistavaa tehdä jotain ihan muuta ja aivotonta kuin opiskella luonnontieteitä.”  ja Toni suuntaakin kolmivuorotyöhön tekemään juuri sitä.

Onneksi vähän myös  vapaata mahtuu monien kesään. Essiä odottaa kahden viikon loma Italiassa, avomiehen isovanhemmilla. Katriina pitää heinäkuun lomaa ja haaveilee myös ulkomaanmatkasta. Kaisa tekee paluun vaihtarimaisemiin käväisemällä Lounais-Englannissa. Iloa Julian kesään tuovat uudet perheenjäsenet, kaksi kissanpentua täyttävät kesän suloisuudellaan.

Kesään kuuluvat musiikki ja festarit, Flow’ta pidetään liian mammuttimaisena, se on kasvanut ulos alkuperäisen sympaattisesta festivaalista. Kesän menovinkiksi Julia nostaa Vantaalla olevan  RockFestin  9-10.6 ja sen erityisesti sen ykkösesiintyjän Rammsteinin. Hanna suuntaa Provinssirockiin, Toni Sideways-festivaaleille. Ultra Bran kauan odotettu comeback vie Katriinan Ilosaarirockiin.

Rennosti aiotaan viettää aikaa myös mökeillä. Ruispelloissa kirmailu ja rannoilla ruskettuminen ovat asiaankuuluvia kesätekemisiä. Adoniksina minä ja Toni menemme luonnollisesti Hietsuun paistattelemaan päivää.

Urheilu virkistää mieltä ja kehoa, Tanja kehottaa kaikkia ehdottomasti kokeilemaan suppailua. Tonin ja minun kesään kuuluu elimellisesti jalkapallon seuraaminen alasarjoista Veikkausliigaan. Hanna käy myös itsekin potkimassa palloa ylänurkkiin. Tanja suppailee ja kehottaa kaikki kauniina päivänä merelle.  Maailman suurimmassa suunnistustapahtumassa Jukolan viestissä Kaisa kilvoittelee joukkueensa kanssa. Hän ei ole ensimmäistä kertaa ja uhosi ettei aio eksyä.

Hannan jäätelösuosikki kesään on raikas amppari ja muut maidottomat herkut, Kaisan testissä kesällä tulee olemaan Jymyn vegaaninen minttusuklaajäätelö. Minusta Apetitin uutuus Vegepops -vihannesjäätelö kuulostaa niin hämmentävältä, että sitä on pakko kokeilla.

Haastateltavat ovat loppuvaiheessa opintojaan ja monia yhdistää niiden edistäminen myös kesällä,  Essillä, Hannalla ja Katriinalla on aikeissa kesäopintoja sekä mahdollista gradun kanssa painimista.

Loppukaneettina yksikömme runopoika-Tonin kauniit sanat “ Kesä, tällöinhän metafysiikan perusaksiooma on enemmän läsnä kuin koskaan aiemmin, elossa, tänä kesänä sinä ja minä olemme elossa!

Kesä, ai että!”

Topias Ikävalko

Kuvat:  afroicecream, Murmeliina, stevebidmead (Pixabay CC0)