Kirjoittamisen tutkimuksen päivien ohjelma, sektioiden teemat ja esitelmät:
Torstai 5.2.2015
12.00–12.30 Tervetuloa & Johdantoa
12.30–14.00 Sektio 1: Kirjoittaminen ja identiteetti
14.00–14.30 Kahvitauko
14.30–16.00 Sektio 2: Prosessit ja käytänteet I
16.00–16.15 Jaloittelutauko
16.15–17.45 Sektio 3: Prosessit ja käytänteet II
18.30– Illallinen
Perjantai 6.2.2015
9.00–11.00 Sektiot 4A: Kirjallistuminen ja kirjoitustaidot ja 4B: Genret ja ilmiöt I
11.00–12.15 Lounastauko
12.15–13.45 Sektiot 5A: Opetuksen arviointi ja kehittäminen ja 5B: Genret ja ilmiöt II
13.45–15.15 Sektiot 6A ja 6B: Kohti akateemista kirjoittamista I ja II
15.15–15.45 Kahvitauko, kirjaesittely
15.45–17.15 Paneeli- ja yleisökeskustelu
17.15 Symposiumin päätös
Torstai 5.2.2015
Sektio 1: KIRJOITTAMINEN JA IDENTITEETTI
- Sari Östman: Elämäjulkaisijan identiteetti
- Satu Erra: Kirjoittamisen ekologia – näkökulma lukiolaisten kirjoittamisen tutkimukseen
- Kaisa Kauranen: ”Olen horjunut syrjälle elämäni tilaisuuden tawallisuudesta, työläässä kirjoitus tilaisuudessani” – miksi 1800-luvun torppari kirjoitti?
Sektio 2: PROSESSIT JA KÄYTÄNTEET I
- Ulla Tiililä: Tekstin kirjoittamisesta tekstin tuotantoon – miten virkatekstit syntyvät?
- Lauri Haapanen: Lehtijuttujen sitaattien tekemisen käytänteet
- Suvi Honkanen: Kuinka lista kirjoitetaan? Intertekstuaalinen ketju listan muoto- ja merkitysrakenteen motivoijana
Sektio 3: PROSESSIT JA KÄYTÄNTEET II
- Hanna Storm: Marginaalien marginaaleissa eli kirjoittamisen tarkastelua queer-zineissä
- Pia Lappalainen: Tohtoriopiskelijoiden kirjoitusprosessin tukeminen – tapaustutkimus Aalto-yliopistosta
- Hanna Karhu: Geneettinen kritiikki – kirjoitusprosessien tutkimusmetodi
Perjantai 6.2.2015
Sektio 4A: KIRJALLISTUMINEN JA KIRJOITUSTAIDOT
- Anna Kuismin: Kynällä kyntäjät ja puhuvat puustaavit. Kirjoittaminen 1800-luvun rahvaanrunoilijoiden teksteissä
- Simo Määttä: Puhuminen ja kirjoittaminen asioimistulkkauksessa
- Maisa Martin: Kirjoittaminen ja kielitaito: kynnystasohypoteesin pohdiskelua
- Mari Hankala, Elina Harjunen, Merja Kauppinen, Pirjo Kulju, Johanna Pentikäinen & Sara Routarinne: Matkalla systemaattiseen katsaukseen peruskouluikäisten kirjoittamisesta
Sektio 4B: GENRET JA ILMIÖT I
- Kirsti Salmi-Nikander: Käsinkirjoitetut lehdet ja tekijyyden rituaalit
- Esa Laihanen: Arvostelun taju ja arvioinnin taito – Kirjoittajan ABC-kortti -verkko-oppimateriaali teekkareiden ja luokanopettajaopiskelijoiden arvioimana
- Riitta Juvonen: Yhdyslause, retorinen kuvio ja tekstityyppi. Suomenkielisen ylioppilasaineen dialogisuuden hallintaa hahmottamassa
Sektio 5A: OPETUKSEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN
- Hanna Käkelä: R2L-pedagogiikka äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
- Johanna Pentikäinen & Heli Perttula: Draamamenetelmät kirjoittamisen opetuksessa
- Jonna Riikonen: Vertaispalautteen hyödyntäminen lukiokirjoittamisessa
Sektio 5B: GENRET JA ILMIÖT II
- Tommi Nieminen: Minun ja muiden äänet tieteen kielessä
- Kirsi Sandberg: Ajan ja paikan ilmaisut kirjoitelma-aineistossa: alakoululainen kertoo
- Maarit Mutta, Veronika Laippala & Lotta Lehti: Monikielisyys ja siirtovaikutus ranskan oppijoiden lauseen aloituksissa
Sektio 6A: KOHTI AKATEEMISTA KIRJOITTAMISTA I
- Emilia Karjula: Kaunokirjallinen tieto ja kirjoittamisen tutkimus
- Ville Virsu & Riitta Koskimies: Kauppatieteiden opiskelija kirjallisena viestijänä
- Heli Harrikari & Heidi Rontu: Tutkimusviestintä: uudet tarpeet, tavoitteet ja muodot
Sektio 6B: KOHTI AKATEEMISTA KIRJOITTAMISTA II
- Outi Toropainen & Sinikka Lahtinen: Kirjallista tuottamista arvioimassa: Mitä ylioppilaskokeen ruotsin ja finskan keskipitkän oppimäärän kirjallisen tuottamisen tehtävänannot kertovat?
- Katriina Uljas-Rautio: Mitä ovat akateemiset tekstitaidot?
- Anne Huhtala: Kuin myrskypilvi pään päällä – kieltenopiskelijoiden ajatuksia gradun kirjoittamisesta