Anu Silfverberg: Äitikortti

Äitikortti on ensimmäinen lukemani äitiyttä käsittelevä kirja, joka ei joko maalannut maailmaa vaaleanpunaiseksi tai aiheuttanut ahdistusta kaikkitietävyydellään. Äitikortti on mahtavan järkevä tuulahdus siihen äitikeskusteluun, jota tällä hetkellä käydään.

Allekirjoitan ja tunnistan täysin Silfverbergin ajatuksen siitä, että korkeasti koulutetuilla nykyäideillä on liikaa aikaa miettiä asioita ja tehdä kaikesta arvovalintoja.  Oma jaksaminen ja perheen paras jää sivuun, kun äiti kilpailee muiden kanssa siitä, kuka on täysipäiväisimmin äiti.

Äitikortti on tavallaan myös puolustuspuhe toiselle vanhemmalle. Liian kiinteä äitiys kun työntää puolison sivuun sekä lapsesta että äidistä.

Kirja on huuto järjen puolesta kaikille imetyshuuruisille äideille. Ja samalla rakkaudentunnustus pienelle ihmiselle.

Tiina