Opettamisesta oppimiseen

Tänä päivänä koulutusta ajatellaan yhä enemmän opiskelijalähtöisesti. Muutos voidaan nähdä sekä vallitsevassa oppimiskäsityksessä että käytännön opetustyössä. Nykyiset oppimiskäsitykset johdattavat huomion siitä, mitä opettaja tekee, siihen mitä opiskelija tekee. Toisaalta myös käytännössä todella monet opettajat ovat kokeneet, että vaikka esittävällä opetuksella asioiden käsittely on tiivistä ja ”taloudellista”, oppijat eivät suurinta osaa esitetystä asiasta enää myöhemmin muista. Tarvitaan jotakin parempaa.

Käytännön tasolla opettajat ovat tehneet erilaisia ratkaisuja välttääkseen ns. läpikäymisen pedagogiikkaa. Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella (ja sitä ennen tietojenkäsittelytieteen laitoksella) on kehitetty tässäkin blogissa esiteltyä kisälliopetusta (tai pikemminkin kisällioppimista). Martinlaakson lukiosta on lähtenyt leviämään yksilöllisen oppimisen opetusmalli. Yhä useammat toteuttavat käänteistä opetusta (flipped classroom), jotkut taas projektioppimista. Mielekkäiden työtapojen etsiminen on ollut opettajan ”perustutkimusta” iät ja ajat, mutta nykyaikana tuntuvat korostuvan erityisesti oppijan aktiivinen rooli, teknologian hyödyntäminen ja yhteistoiminnallisuus.

Monessa yhteydessä on mainittu, että opettajuus on muutoksessa: opettajan rooli on tietysti erilainen opiskelijalähtöisimmissä opetuksen toteuttamistavoissa. Jossakin keskustelussa huomasin yhden keskustelijan — taisi olla jopa opetuksen tutkija — tekevän kovasti eroa opetuksen ja ohjaamisen välillä. Sanalla ”opetus” on usein vahva opettajakeskeisyyden kaiku (mieti sanaa ”opetus” virkkeessä ”kyllä opettajan pitäisi tunnilla opettaa ja käydä kaikki asiat läpi, jotta me ne sitten osataan”). Tuon keskustelun jälkeen mietimme opettajakollegani kanssa samaa kuin mitä olen kuullut monilta muiltakin opettajilta: “ohjaaminen” on opettamista parhaimmillaan, kun opettaja esimerkiksi selittää vain sen verran että saa lopulta oppijan itsensä selittämään. (Määritelmät ovat ihmistieteissä hankalia, mutta voisiko opettaminen olla esimerkiksi mitä tahansa intentionaalista toimintaa, missä pyritään siihen, että joku toinen oppii…)

Minulla on ilo päästä pilotoimaan loppusyksystä 2014 matematiikan ja tilastotieteen laitoksella aineenopettajaopiskelijoille suunnattua kurssia, jossa on tarkoitus tarkastella yliopistomatematiikkaa aineenopettajan näkökulmasta. Tällaiselle kurssille on vaikuttanut olevan tilausta, sillä abstraktin (tiede)matematiikan opiskelun merkitys omalle ammattitaidolle saattaa jäädä opettajaopiskelijalle opintojen aikana vähälle pohdinnalle. Kurssilla sisältöä ohjaa matemaattiseen ajatteluun liittyvä kirjallisuus ja toimintaa taas mm. konstruktiivisen linjakkuuden idea. Opiskelijan toiminta on tälläkin kurssilla keskiössä ja odotan mielenkiinnolla, millaisen kokonaisuuden saamme yhdessä aikaiseksi!

3 vastausta artikkeliin ”Opettamisesta oppimiseen

  1. Opetan tällä hetkellä algebran kurssia Durhamin yliopiston matematiikan laitoksella, ja tällä laitoksella opetus on hyvin “perinteistä”, nähdäkseni jopa Britannian skaalassa. En silti epäröinyt ottaa käyttöön “flipped classroom” -mallia, koska uskon se toimivuuteen, mutta aina välillä ympäristön paine saa epäilemään valintojani. Juttusi lukeminen – ja muutenkin Helsingin menon seuraaminen – tuo itsetunnolle tarvittavaa nostetta. Erityisesti pidin videolinkeistäsi, jotka olivat sekä asiallisia että hauskoja. Mitä kevään kurssiisi tulee, minusta se paikkaa vakavaa aukkoa kurssitarjonnassa. Toivottavasti siitä tulee suosittu ja saatte hyvää keskustelua aikaiseksi.

  2. Yksi suurimmista haasteista uusien ajattelu- ja toimintatapojen hakemisessa liittyy nähdäkseni juuri siihen, että oppiminen on aina myös oppimista johonkin (opiskelu)kulttuuriin. Tämä saattaa tuoda kuvaamaasi “ympäristön painetta”. Mutta kiva kuulla, että olet siellä rohkeasti lähtenyt hakemaan omia hyviä toimintatapojasi ja kerrothan sitten myöhemmin kokemuksistasi!

  3. Päivitysilmoitus: Opettamisesta oppimiseen | Kumpula opettaa | Mi...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *