Kuolevan hoito ja kohtaaminen lähihoitajaopiskelijan opetuksessa

Hyvä käytäntö: Vainajan laittamiseen liittyvä orientoiva tehtävä.

Kohderyhmä: Opettajat

Tavoitteena oli tehdä hoito- ja huolenpito tutkinnon osaan kuolevan potilaan hoitoon ja ohjaamiseen liittyvää yhtenäistä opetus- ja opiskelumateriaalia rajaten runsaasta materiaalista käyttökelpoinen kokonaisuus sekä hyödyntää opetustyössä uutta teknologiaa, mikä helpottaa resurssien vähenemisen myötä laadukkaan opetuksen toteuttamista.

Toimenpiteet: opetuskokonaisuus sisältää ennakkotehtäviä, lähiopetusmateriaalia opettajille, etätehtäviä, itsenäisen opiskelun materiaalia sekä luettelon materiaalista, joita opettaja voi hyödyntää Hoito ja huolenpito – tutkinnon osassa. Opettajilla on oikeus käyttää ja muokata aineistoa.

Lähihoitajaopintojen Hoito ja huolenpito -tutkinnon osan arviointikriteereistä poimittiin seuraavat oleelliset kohdat:
– Tukee ja auttaa voimavaralähtöisesti asiakkaita tai potilaita selviytymään päivittäisissä toiminnoissa.
–  Tarkkailee asiakkaan tai potilaan elintoimintoja, aistitoimintoja, toimintakykyä ja vointia. Tunnistaa muutoksia asiakkaan tai potilaan tilassa ja toimii muuntuneessa tilanteessa asianmukaisesti.
– Tunnistaa potilaan kipua ja käyttää erilaisia menetelmiä kivun lievittämiseksi.
– Kohtaa asiakkaan tai potilaan ammatillisesti ja edistää asiakkaan tai potilaan hyvinvointia oma-aloitteisesti ja yksilöllisesti vuorovaikutuksellisin keinoin.
– Käyttää läsnäoloa työmenetelmänä myös asiakkaan tai potilaan vaativissa elämäntilanteissa.
– Perustelee työhönsä liittyvät ratkaisut ja toimintatapansa tiedolla kuolevan potilaan hoidosta.

Orientoiva tehtävä: mene kävelylle parin kanssa hautausmaalle.
– Minkälaisia ajatuksia ja tunteita paikka sinussa herätti? Katselkaa hautakiviä, syntymä- ja kuolinpäiviä, minkä ikäisiä ihmiset olivat kuollessa? Minkälaisia symboleja haudoilla oli? Tarkkailkaa ympäristöä, kasveja, puita, ihmisiä.

Pohdintaa: vähenevien resurssien vuoksi tuotettu yhteinen opetusmateriaali on todettu tarpeelliseksi. Materiaalia tullaan kehittämään ja laajentamaan myös osaamisalaopintoihin.