Kulttuurien tuntemusta, etiikkaa ja hoitajana vahvemmaksi – työtunteet tutuiksi. Opintojen kirjoa & vaihtoehtoista oppimista

Hyvä käytäntö: Samanaikaisopetus, opiskelijoiden monialainen aktivointi, motivointi ja kannustaminen sekä mielekkäät oppimistehtävät eri toimintaympäristöissä.

Kohde: Lähihoitajaopintojen kouluttajille

Tavoite: Asennekasvatus ja opiskelijoiden itsetunnon sekä rohkeuden tunteen lisääminen. Opiskelijoiden opintojen keskeyttämisen vähentäminen.

Toteutus: Koulutus liitetään osaksi yhteiskuntatieteellisiä aineita kolmeen eri opintokokonaisuuteen: Kulttuurien tuntemus, Etiikka ja valinnainen Hoitajana vahvemmaksi – Työtunteet tutuiksi. Kulttuurien tuntemus ja Etiikka -opintoihin sisällytetään kuolemaan liittyviä teemoja. Opetuksessa pyritään tekemään yhteistyötä mm. musiikin, kuvaamataidon sekä liikunnan opettajien kanssa.

Kulttuurien tuntemus – osiossa tiedonhankinta eri kulttuureista ja asian käsittely on osa opetusta. Näkymättömänä opetussuunnitelmana kulkee rinnalla asennekasvatus. Hyödynnetään eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden omia kokemuksia, heidän ystäviään ja sukulaisiaan, joita pyydetään koululle puhumaan, tehdään opintokäyntejä eri kulttuureita edustaviin järjestöihin ja muihin toimijoihin. Opinnot sisältävät mm. eri kulttuureiden terveys- ja sairauskäsityksiä, vuorovaikutusta hoitamisessa, ruokakulttuuria ja sen vaikutusta terveyteen, uskonnon merkitystä kulttuurissa (avioliitto, kuolema, hautajaiset ja juhlat), perheen asema (ketkä perheessä huolehtivat sairaista, vanhuksista ja kuolevista), suhtautuminen vanhempiin ihmisiin ja tunteiden osoittaminen.

Etiikan opinnoissa sisällöt ovat eettisten kysymysten pohtiminen, arvojen vaikutusten arvioiminen, ammattieettisen tietoperustan hakeminen, eettisten tilanteiden tunnistaminen ja eettisesti toimiminen. Eettisten ristiriitatilanteiden monipuoliseen käsittelyyn ja ratkaisuvaihtoehtoihin pyritään pääsemään yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Hoitajana vahvemmaksi – Työtunteet tutuiksi kokonaisuutta suunniteltiin toisen opiskeluvuoden loppupuolelle ennen osaamisalalle siirtymistä niille opiskelijoille, joilla on puutteita valinnaisissa opinnoissa. Opetuksen tarkoituksena on lievittää nuoren opiskelijan pelkoa kuolemaa ja kuolevia kohtaan. Tavoitteena on myös vähentää työssä oppimisjakson ja koko koulutuksen keskeyttämisiä. Opiskelu keskeytyy useimmiten juuri tässä opintojen vaiheessa.

Opetuksen sisältöjä ovat:
– opiskelijan omien pelkojen tunnistaminen ja tunteiden tunnistaminen
– niiden näkyviksi tuominen keskustelun, kirjoittamisen, musiikin ja taiteen avulla kuolema-aiheen käsittely kuvataiteessa ja kertomuksissa
– oppimispäiväkirjan kirjoittaminen

Etsimme yhdessä Gustaf Molanderin tutkimuksiin tutustuen vastausta ydinkysymykseen: millainen hoitaja haluaisin olla?