Kuoleman ja saattohoidon opinnot lähihoitajaopinnoissa

Hyvä käytäntö: Kuoleman ja saattohoidon opintojen sisällön ja tuntien suunnittelu lähihoitajaopinnoissa hoidon ja huolenpidon tutkinnon osassa. Lähtökohtana on ollut kokonaisvaltainen yksilöllinen hoitotyö, jolloin huomioidaan potilaan fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset ja henkiset tarpeet.

Kohde: Lähihoitajaopintojen kouluttajille

Tavoite oli suunnitella kuoleman ja saattohoidon opetuksen sisältöalueet hoidon ja huolenpidon tutkinnon osaan, sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon, lähihoitajaopiskelijoiden opetukseen sekä tehdä tuntisuunnitelma opetuksen toteutukseen

Toteutus: opintojen sisällöksi muodostuivat seuraavat kuusi teemaa:
– kuoleman kohtaaminen (2t)
– hyvä kuolema (2t)
– saattohoidon määrittelyä ja saattohoidon oikeudellinen ja eettinen perusta (2t)
– saattohoidon toteutus (2t)
– vainajan hoitotyö ja kuolemaan liittyvät rituaalit (2t)
– hyvä saattohoito (2t)

Toteutussuunnitelma on rakennettu näiden teemojen ympärille opiskelijaa aktivoivia, dialogisia ja toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödyntäen.

Tuntisuunnitelmaa ei ole tarkoitus tehdä liian tarkaksi, vaan sitä voi muokata. Osa opinnoista voidaan myös muuttaa verkossa tehtäväksi työskentelyksi.

Kehittämistehtävän tuloksena muodostuneita sisältöalueita ja tuntisuunnitelmia tullaan hyödyntämään ja testaamaan syksyllä 2016 opetuksen yhteydessä hoidon ja huolenpidon tutkinnon osassa lähihoitajaopiskelijoilla.

Johtopäätöksenä voi todeta, että saattohoidon kokonaisuus kannattaa irrottaa omaksi opintokokonaisuudekseen, jolloin se saisi näkyvämmän osan opetussuunnitelmassa. Lähitunteja kannattaisi lisätä tai osan opinnoista voisi suorittaa verkko-opintoina lähiopetuksen rinnalla siten, että perusasioita opiskeltaisiin yhdessä lähiopetuksessa ja aiheita syventävää tietoa lisäksi verkko-opintoina.